Honda had afgelopen een verrassing voor ons in petto. De aankondiging dat er een nieuwe Honda CBR600RRR sportmotor komt voor het modeljaar 2021 deed wel wat stof opwaaien.
De officiële introductie is over een week. Dan worden alle details onthuld. Dan leren we ook meer over de supersport.
Vanaag publiceerde de Italiaanse website Moto.it een reeks foto’s van de gerestylede CBR600RRR. Voor het eerst hebben we een duidelijker beeld van het dashboard. Dat bevestigt dat de 2021 Honda CBR600RRR IMU-aangestuurde elektronica krijgt, met tractiecontrole, wheelie control en motorremnmenu’s, die zichtbaar zijn op het nieuwe tft-draaibord. Het dashboard, samen met de elektronica, lijkt rechtstreeks van de Honda CBR1000RR-R Fireblade te komen. Dat is een goed voorteken voor de 600 cc-klasse motor.
We zien ook dat Honda de Big Piston Fork opstelling van Showa gebruikt. En vermoedelijk met een bijpassende Showa-achtervering. Als we het chassis beter bekijken, zien we dat het frame en de achterbrug van de huidige generatie wordt gebruikt en dat de motor er aan de buitenkant hetzelfde uitziet. Talloze andere onderdelen lijken ook te worden gedeeld tussen de uitgaande en inkomende CBR600RR, waaronder de duovoetsteunen, velgen, uitlaat en de remonderdelen.
Uiteraard is de stroomlijn van de 2021 Honda CBR600RRR wel anders, met de nadruk op aerodynamische efficiëntie.
De winglets – vleugels – voorop de kuip zijn goed voor meer downforce. Honda heeft ook gewerkt aan de ontluchting van het blok door de zijkant van de stroomlijn en de spoiler rond het carter zo aan te passen dat er meer lucht rond de achterband kan afbuigen.
Op 21 augustus is het officiële debuut. Tot die tijd moeten we wachten met onze vragen over de nieuwe Honda CBR600RR. Hoeveel gaat ‘ie kosten? Naar welke landen gaat ‘ie?