We berichten en berichten maar over de aanstaande nieuwe Suzuki Hayabusa, maar zelfs dan blijft het gokken en gissen – wat leidt tot brokken en missen, maar dat terzijde. Alleen nu lijkt er iets concreets bovengekomen te zijn; de Hayabusa gaat schakelen als nooit tevoren.
Tja, Suzuki zal iets moeten om de nieuwe Hayabusa anders te maken dan anderen. Zeker nu Kawasaki een voorsprong op de concurrentie genomen heeft met de H2-lijn, waarbij het gegier van de supercharger de boventoon voert. Simpelweg 200 pk in de ketting slingeren volstaat in 2018 niet meer om indruk op de massa te maken.
Dat men bij Suzuki speelt met het idee van een turbo op een van hun modellen, is ondertussen al wel zou oud als de weg naar Rome, maar uit onlangs opgedoken patenttekeningen blijkt dat er wellicht meer nieuws onder de zon is. Zo valt op dat het schakelen compleet anders zou moeten worden dan wij tot op heden gewend zijn. Al is de techniek geheel nieuw.
Dragracen op straat?
Zo lijkt er een elektronisch gestuurde aandrijving gekoppeld te zitten aan de schakelas. Dat zou kunnen duiden op een systeem zoals dat in de dragrace-wereld al langer gebruikt wordt. Daar schakelt men middels knoppen op het stuur. In combinatie met een quickshifter zou dit een waarlijk perfecte schakeltechniek op kunnen leveren. Anders dan het DCT van Honda lijkt de techniek zich enkel buiten het blok te bevinden, wat scheelt in gewicht en het ook mogelijk maakt het later te monteren als optie.
Tel erbij op dat Suzuki uiteraard heel wat elektronica naar een nieuwe Hayabusa zou willen gooien – veel zaken zoals tractieregeling, bochten-ABS en wheeliecontrol zouden van de nieuwe GSX-R1000 geleend kunnen worden – en men ook nog beschikking heeft over een goedwerkend variabel kleptimingsysteem en de nieuwe Hayabusa heeft plots alle geloofsbrieven om de sceptici het zwijgen op te leggen en wellicht zelfs de H2 aan het zweten te krijgen.
We wachten geduldig af.
Foto: USPTO