De ‘uitmuntend gerestaureerde, maar nog steeds bereden’ 1914 Pope 61ci Model L Twin wordt aangeboden tijdens de Bonham veiling in Las Vegas. Geschatte opbrengst: tussen €97.000,- tot €113.000,-.
1914 Pope 61ci Model L Twin (lot 126 in veilingtaal) werd door McQueen aangekocht in de late jaren ‘70, nadat hij en goede vriend Bud Ekins een landelijke zoektocht naar een dergelijk model hadden ondernomen. Het is onduidelijk hoe vaak of met welk doel de filmster de fiets gebruikte, maar het wordt omschreven als een ‘zowel een showfiets als een motor om mee te rijden’.
Toen de Pope Model L Twin in 1912 werd gelanceerd, vertegenwoordigde het model de voorhoede van de motorfietstechnologie, met een 1.000cc motor met bovenliggende kleppen in afneembare cilinderkoppen – een primeur voor een in serie geproduceerde motorfiets in de VS. Hoewel de motor op 8 pk werd beoordeeld, leverde hij in feite meer dan 15, aanvankelijk via een directe overbrenging (zoals op het McQueen’s model) en later door een transmissie met twee versnellingen via de secundaire as met een Eclipse-koppeling.
Het model kreeg een update in 1913 en tot 1916 was het naar verluidt de snelste motorfiets ter wereld. Met z’n $250,- was het ook een van de duurste en was daarmee bijna net zo duur als een nieuwe Ford Model T.
Na de dood van McQueen in 1980, werd Motor Nr. 3L19A6 privé verkocht en werd het later tentoongesteld in het Otis Chandler Museum in Oxnard, Californië. Toen Chandler, eigenaar van de LA Times, overleed werd de Pope gekocht door de huidige eigenaar. Die liet de motor niet alleen restaureren en onderhouden, maar reed er ook regelmatig op.
Ben Walker, International Director of Motorcycling van Bonhams, zei: ‘De Pope Twin is een zeer ongebruikelijke motorfiets in een uitmuntende staat die een fascinerende periode vertegenwoordigt en zelfs een pioniersrol had in de Amerikaanse motorgeschiedenis.’
‘Bovendien is het bezit van Steve McQueen, alias de King of Cool, gewoon een extraatje van deze antieke motorfiets. McQueen had alles kunnen kopen wat hij wilde, maar het feit dat hij juist deze vroege motorfiets koos als aanvulling op zijn verzameling – waar hij actief op reed en van genoot – is een bevestiging van zijn aantrekkingskracht.’