Max Verstappen bereidt zich voor op de verdediging van zijn F1-wereldtitel door het op te nemen tegen tweewieler Speedway-ster Franky Zorn… op het ijs.
Het WK F1 van 2022 luidt een nieuw tijdperk in voor de sport als de technische reglementen worden herzien, waardoor de auto’s gestroomlijnder en agressiever ontworpen lijken om ze moeilijker te besturen te maken en meer nadruk te leggen op de vaardigheid van de coureur. Het is een aanpak die de motorraces in de loop der jaren veel leuker om naar te kijken heeft gemaakt.
We mengen ons niet in het F1- versus MotoGP-debat over de vraag of coureurs of rijders vaardiger zijn, maar de kersverse F1-wereldkampioen Max Verstappen demonstreerde deze week tijdens een door Red Bull gesponsorde mediastunt in Oostenrijk wel degelijk een indrukwekkende autobeheersing toen hij het opnam tegen ijsspeedwayster Franky Zorn.
De Nederlander ging naar het GP Ice Circuit op de luchthaven van Zell am See om een paar rondjes te draaien in zijn Red Bull met spikebanden – compleet met de nummer 1-plaat die hij tijdens het F1-seizoen 2022 zal dragen – samen met Europees kampioen ijsracen Franky Zorn, die zijn aangepaste Speedway-motor rond de RB8 slingerde.
BMW R 18 special opgedragen aan illustere voorganger van Max Verstappen
Hoewel Verstappen al eerder met een F1-auto op sneeuw heeft gereden, was dit de eerste keer dat hij op ijs gleed. ‘Dit was mijn eerste keer op ijs met een Formule 1-auto en ik heb er echt naar uitgekeken. Het was erg interessant en het is behoorlijk glad, dus je moet voorzichtig zijn. Alles is erg koud, inclusief de remmen, en raceauto’s zijn natuurlijk niet ontworpen om op het ijs te rijden, wat het nog moeilijker maakt, maar het was erg leuk.’