Afgelopen week hoorden we voor het eerst sinds 2013 weer iets van Voxan. Dan zijn je oren meteen gestrekt. Voxan, machtig mooie motoren, maar ook een magistrale mislukking zoals alleen een Frans motormerk kan mislukken. In het persbericht werd gerept over een onthulling deze week. Ze hebben woord gehouden.
Dit is de Voxan Wattman in volle glorie. Een elektrische motor die eruit ziet als een NSU-racer uit de jaren 50. Met deze motor gaat Max Biaggi proberen een nieuw elektrisch hogesnelheidsrecord te vestigen. Om de missie te laten slagen, moet de motor minimaal 352 km/u rijden. Het record staat op naam van de Lightning LS-218 die een snelheid behaalde van 351 km/u.
De Wattman heeft een dubbele voorwielophanging. Het koelsysteem is ook zeer interessant omdat er gebruik wordt gemaakt van droogijs. Het droogijs zit onder het zadel. Ook de accu is uniek. Die bestaat uit 1.470 cellen en weegt 140 kilo. Het rijklaar gewicht van de Wattman bedraagt 300 kilo.
De Wattman heeft een vermogen van 431 pk. De motor heeft Michelin Pilot RS+-banden die de motor helpen om een topsnelheid van minimaal 352 km/u te halen. De banden zijn getest tot 450 km/u… Er is dus nog wat marge.