Een jaar geleden maakten we voor het eerst kennis met de Mash Belena 300, een maxi-scooter die nog geen 5.000 euro kost. En dan krijg je ook nog eens drie jaar garantie. Ten mooi om waar te zijn? Nee!
Onmisbare DRL’s
Waar Mash de meeste van haar modellen ontwerpt in Frankrijk en laat assembleren in China, gingen ze voor de Belena een samenwerking aan met Zhejiang Riya Motorcycle. Een zeer serieuze Chinese motorfabrikant, die een zeer gelijkaardige scooter in het gamma heeft zitten. Mash doopte hem de Belena, wat vernoemd is naar de Franse stad Beaune waar Mash is opgericht. Dat het een scooter is met een eigen gezicht, mag duidelijk zijn. Kijk eens naar die grote DRL’s vooraan. Bovendien zijn die ledstrips ook goed zichtbaar vanaf de zijkant, want zeker niet onbelangrijk is voor de veiligheid. Het geeft de Mash Belena een heel eigen gezicht. Sommigen vinden het misschien te veel van het goede, maar naar onze mening is het net stijlvol gedaan zonder het design in het extreme te trekken.
Achteraan net een Kymco
Ook de rest van de Belena ziet eruit zoals een moderne maxiscooter eruit moet zien, waarbij het achterlicht zo lijkt gekopieerd te zijn van een Kymco AK 550. Mooi en sportief, dat dan weer wel. Het moderne uiterlijk wordt minder doorgetrokken in het dashboard. Dat is vrij basic, met twee grote analoge tellers en een klein kleurenschermpje ertussenin. En met keyless start. De kofferruimte is verlicht, maar een intergraalhelm past er niet in. Los daarvan is er best veel plaats om je laptop, lunchpakket en extra regenjas in kwijt te kunnen.
Lekker zacht
Het grote zadel zit lekker zacht. Zachter dan andere maxiscooters, met wat lijkt op een extra laagje zacht schuim bovenop de ‘harde’ schuim. De ruggensteun mocht wel iets meer naar achteren staan voor onze 1m90, want nu is de beenruimte nogal beperkt. Niet dat we opgeplooid zitten, maar we hebben al op ruimere scooters gezeten en ook de voetenruimte is niet al te ruim bemeten. Er is voldoende plaats om onze maat 44 neer te planten, maar veel bewegen zal niet lukken. Niet dat dat nodig is…
Niet zo luide luidsprekers
Dé grote verrassing zijn echter de ingebouwde speakers aan je schenen. Daarmee kun je via bluetooth je favoriete beats droppen terwijl je aan het rijden bent. Vooral leuk voor wat jongere rijders, maar verwacht niet dat je de hele binnenstad ermee aan het dansen krijgt. De luidsprekers zijn nogal basic qua geluidskwaliteit.
In het gareel
Het valt op dat de Belena een mooi afgewerkte maxiscooter is, maar rijdt die ook goed? We starten op de 300cc-versie. Het motorblok draait soepel en vlot, heeft geen storende trillingen en presteert prima. Zo goed zelfs dat bij volgas vertrekken vanaf stilstand de tractiecontrole aanschiet op kurkdroog asfalt. Eerder een té bemoeizuchtige TCS, lijkt ons. Ook de remmen en het rijgedrag van de Belena 300 bevallen prima, zonder meer. Niet beter of slechter dan moderne maxiscooters van andere merken. Gewoon, mooi in het gareel. Ook de windbescherming is goed. Je hoofd zit wel in de wind, wat normaal is, maar het scherm is niet instelbaar.
Conclusie test Mash Belena 300
Het interessantste aan de Mash Belena 300 is zonder twijfel de prijs: 4.999 euro. Dat is een zeer scherpe prijs, al helemaal omdat ze drie jaar garantie hebben en dan kun je ook nog eens kiezen uit mat zwart en mat blauw.
Foto’s: Pien Meppelink