Niet iedereen zal een Maserati V8-motorblok in zijn schuurtje hebben liggen, maar zo wel, dan is het vaak niet eentje geschaard onder het kopje ‘ligt toch maar te verstoffen, laat ik er wat mee doen’. Of je moet uit Frankrijk komen, motorontwerper zijn en opereren onder het pseudoniem Lazareth. In dat geval is het de normaalste zaak van de wereld.
Maar echt, veel meer dan een Maserati V8-krachtbron en twee paar nauw samengepakte wielen is de Lazareth LM 847 niet. Een duidelijk gevalletje ‘omdat het kan’. Ik bedoel, alleen al het idee een 4,7 liter V8 met 470 paardenkrachten te gebruiken als basis voor een zelfbouwproject. Maar zeker omdat Lazareth de motor ook nog zo bouwde dat je er ondanks de vier wielen toch hellingshoeken mee kan halen. Niet zomaar een schuurprojectje dus, maar serieuze engineering.
Overigens is het niet de eerste motorfiets waar de Maserati-naam op terug te vinden is; tussen 1947 en 1960 was het Italiaanse merk met de drietand ook al eens motorfietsfabrikant. Maar zoals dat gaat met Italianen, werd een geldgebrek de toko fataal. De Lazareth LM 847 zal de motorfietsliefhebbende heren van Maserati in Modena vast wel een glimlach opgeleverd hebben!
[justified_image_grid ids=23429,23430,23431,23432,23433,23434,23435,23436]