Nog vijf WK Superbike-raceweekeinden en dan zit de indrukwekkende racecarrière van Marco Melandri er echt op, zo heeft hij gisteren tijdens een speciale persconferentie laten weten. Een echte verrassing was het niet, want na een sterk begin van 2019 liep het de laatste races matig en straalde Melandri vooral steeds minder enthousiasme uit. Dan ga je uiteraard nadenken als je 36 jaar oud bent en al heel veel bereikt hebt in je carrière.
Op tijd
Lang nadenken in het geval van Melandri: ‘Het was een zeer lastige beslissing voor mij. Ik liep er al een tijdje mee rond en besloot voor de wedstrijd in Imola dat ik eind 2019 stop. Ik ben op dit moment nog competitief en ik denk dat het beter is te stoppen op dit niveau dan af te wachten tot ik steeds minder lol heb in het racen en steeds minder goede resultaten behaal. Het was een fantastische reis die ik in de komende races mooi hoop af te sluiten.’
Loris Reggiani
MOTO73 heeft altijd een bijzondere band gehad met Melandri, nadat hij in 1998 zijn allereerste Grand Prix wist te winnen door in de 125cc-race Kazuto Sakata heel nipt te verslaan op Assen. Jan Boer interviewde hem voorafgaand aan die Dutch TT en werkte, nadat Melandri won, een nacht door om er voor te zorgen dat het verhaal nog mee kon in het TT-nummer dat een paar dagen later uit kwam. Een open interview, waarin we onder andere leerden dat zonder Loris Reggiani we nooit gehoord zouden hebben van Marco Melandri. Vader Melandri had namelijk niet het geld om voor zijn zoon een motor te kopen. Gelukkig kende hij Reggiani goed omdat hij zelf in het verleden ook geracet had en Loris daar voor het eerst ontmoette. Uiteindelijk was het Reggiani die een motor voor de toen nog jonge Marco Melandri regelde.
1000 punten
Uiteraard ging het in het MOTO73-interview ook over de toekomst van Marco Melandri, maar daar wilde hij niet echt aan. Meer dan ‘ik moet nog veel leren’ kwam er niet uit. Dat leren ging hem echter heel snel af en zorgde voor een zeer succesvolle carrière, met als hoogtepunt de wereldtitel 250cc in 2002. Maar dat is niet het enige. Zo is Marco Melandri een van de weinige rijders die in alle GP-klassen een race gewonnen heeft (7x keer in de 125cc, 10 keer in de 250cc en 5 keer in de MotoGP) én in het WK Superbike (22 keer). Hij is daarnaast ook een van de 24 rijders die meer dan 1000 punten behaalde in de MotoGP.
Verrassing
Opvallend genoeg zag Yamaha, in tegenstelling tot de rest van het SBK-paddock, het afscheid van Melandri totaal niet aankomen. Andrea Dosoli, race-manager binnen Yamaha Europa: ‘Ik was verrast toen Marco mij liet weten te stoppen. Dat was zeker te weten geen gemakkelijke beslissing voor hem, maar wel een beslissing die we respecteren.’ Gelukkig hoeven we nog niet definitief afscheid te nemen van Melandri, want het WK Superbike rijdt dit jaar nog op Laguna Seca, Portimao, Magny-Cours, Circuito San Juan Villicum (in Argentinië) en Losail. En daarna? Ach, we hebben altijd onderstaande beelden nog.
Foto: Yamaha