In 2021 sloot de gemeente Nederweert 25 grotendeels onverharde wegen af voor al het gemotoriseerd verkeer. Motorrijdersactiegroep MAG legt zich bij deze afsluitingen nog altijd niet neer. Vorige week stond de organisatie weer voor de rechter.
Normaal gesproken verzet de MAG zich niet tegen wegafsluitingen voor meer dan alleen motoren. Waarom werd er nu wel actie ondernomen? Nederweert ging over tot afsluiting van de in en om het Weerterbos gelegen wegen omdat ze “in toenemende mate gebruikt worden door 4×4 terreinwagens, quads en/of crossmotoren”. Dat zou leiden tot geluidsoverlast, verkeersonveiligheid, onbegaanbare wegen en afvaldumping.
De MAG stelt dat het gaat om openbare wegen, waarvan een deel uitmaakt van de voor offroadrijders bedoelde Trans Euro Trail (TET). “Van offroadmotoren is in het verkeersbesluit geen sprake,” stelt MAG beleidsmedewerker Vera de Bruijn. “Ze zouden daar dus gewoon moeten kunnen rijden. En dat offroadrijders niet aan afvaldumping doen, snap je ook wel.”
TET-test Harley-Davidson Pan America 1250 Special
De zitting van vorige week was nodig omdat de MAG niet tijdig geïnformeerd werd over de lopende procedure. De Bruijn: “Om afsluitingen voor motorrrijders tegen te kunnen houden, zowel op verharde als op onverharde wegen, moeten we op tijd weten wat er speelt. Dat kan alleen als ook motorrijders ons op de hoogte houden. Weet je van plannen voor nieuwe dijk- en wegafsluitingen, of worden een of meerdere wegen voor motorrijders afgesloten, geef dat dan aan ons door op het Meldpunt Dijk- en wegafsluitingen op www.motorrijdersactiegroep.nl. Het is in je eigen belang.”
Of de rechter instemt met het verzoek van de MAG om het aangetekende beroep tegen het verkeersbesluit alsnog te behandelen, blijkt over zes weken. Goed nieuws was al wel dat de gemeente Nederweert bij de rechtszaak aanwezig was. “Van het bestaan van een TET- route wist men niets, zo bleek al snel,” vertelt De Bruijn. “Op basis van onze standpunten lijkt het heel goed mogelijk dat we samen met de gemeente afspraken over een alternatieve route kunnen maken. Zo bereiken we toch wat we willen, maar we doen dat liever door direct in actie te kunnen komen wanneer dat nodig is. Hou ons dus op de hoogte!”