zaterdag 23 november 2024

Maandelijks bijna 175.000 motorrijders op motor.nl

In mei gingen we los met Motor.NL Nieuwe Stijl. De redactie wist wat ze te doen stond. Overtuig motorrijders met goede verhalen, tests en video’s waardoor ze regelmatig op de site browsen. Dat is gelukt. De lat lag voor 2019 op 150.000 unieke bezoekers per maand. Inmiddels zijn dat er 175.000. En dat binnen een half jaar. Hoe hebben we dat geflikt?

Kennis van techniek

Het begon met de achterkant – het coderen – van de website. Bart Verhoeven is niet alleen onze producent van video’s én presentator, hij weet ook het een en ander af van programmeren en webdesign. Door het inzetten van het juiste content management systeem, dat is zeg maar het besturingssysteem van de site en kennis van hoe Google – de zoekmachine – dagelijks het internet in kaart brengt, wist hij een site te bouwen die vanaf dag 1 door het plafond ging. Zeker de afgelopen twee maanden ging het hard. Daarnaast leest tegenwoordig bijna 75% van onze bezoekers op Motor.NL de artikelen via een smartphone. De snelheid van de website is dan het meest belangrijke. Tijdens de bouw van de nieuwe website was dit dus ook het uitgangspunt. Berichten en reportages verschijnen vliegensvlug op je smartphone terwijl het laden van de pagina’s slechts een minimale hoeveelheid data vergt.

Maandplannen

Met alleen techniek ben je er niet. Dus brachten we het redactieteam in stelling. Internet is het nieuwe bladenlezen en zo wordt Motor.NL ook door ons gezien. Net als bij de gedrukte motorbladen die we maken bepaalt de maandplanning welke reportages, tests en video’s op welk moment op de site worden gepubliceerd. Voor een Nederlandse motorsite is deze werkwijze uniek. Die kan alleen maar slagen wanneer er voldoende relevante reportages en video’s worden gemaakt. En dat lukt omdat de redacteuren die verantwoordelijk zijn voor MOTO73, Promotor en Classic & Retro ook schrijven voor Motor.NL.

Bizarre cijfers

De afgelopen maanden keken we met een schuin oog naar Google Analytics. Kwamen onze ideeën uit? Hoeveel motorrijders zijn er op de site? Welke publicaties lezen ze? Waar wonen ze? Op sommige momenten waren meer dan 350 motorrijders tegelijk op Motor.NL aan het lezen en kijken. En er zijn dagen – vooral donderdagen – dat de teller rond 00.00 uur eindigt op meer dan 10.000 bezoekers. Dat zijn bizarre aantallen waar we behoorlijk verrukt van zijn. Deze cijfers onderbouwen ons idee dat er meer dan genoeg motorrijders zijn die goede en relevante reportages op prijs stellen. Die reportages zijn overigens gratis te lezen, mits je je met een account kenbaar aan ons hebt gemaakt.

Onze missie

Zoals zoveel bedrijven hebben ook wij een missie om onze doelstelling: maandelijks 300.000 motorrijders bereiken met Motor.NL. Die missie luidt: We willen motorrijders laten rijden tot het niet meer lukt. Dat doen we door je te informeren, inspireren en activeren. We testen en filmen motoren voor je, we organiseren events voor 10.000 motorrijders of voor 28, we maken motorreizen waaraan je mee kunt doen, we zetten motorroutes uit in binnen- en buitenland. En dat doen we bijna iedere dag, jaar na jaar. De een noemt het gekte, de ander passie. Voor ons is het dat: wij hebben gewoon ongelooflijk veel lol in ons werk. En jij, lezers van onze reportages, (video)tests en alles wat we doen maakt dat mogelijk. Daarom gaan wij voor jou door het vuur en zijn we drukker bezig dan ooit. Eens bereiken we met Motor.NL maandelijks die 300.000 motorrijders.

Eigenlijk zijn we nog maar net op weg!

Jan Kruithof
Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen