De beroemde Duitse motorfietsfabrikant Zundapp verdween in de jaren tachtig volledig uit beeld. Toch maakte het merk zonder waarschuwing een verrassende comeback op de Intermotbeurs in Keulen met een echte motorfiets. Het merk werd geboren in 1917 en nam pas vier jaar later zijn huidige naam aan voordat het het jaar daarop zijn eerste motorfiets, de Z22, lanceerde.
De productie nam een hoge vlucht en bereikte uiteindelijk 100.000 motorfietsen in slechts tien jaar. Zundapp lanceerde vervolgens 400cc- en 500cc-boxermototen en zelfs een 800cc-flat four. Na de Tweede Wereldoorlog richtte Zundapp zich voornamelijk op motorfietsen met een kleinere cilinderinhoud, voornamelijk scooters en bromfietsen. Uitzonderingen zijn de ‘grotere’ modellen 4000 ks601 en 1000 ks601 sport. En kleine auto’s zoals de Janus. Het bedrijf verdween echter geleidelijk uit beeld voordat het in 1984 definitief stopte.
Keeway’s MBP F125: nakedbike gericht op beginnende motorrijders
Hoewel uit de schijnwerpers, had het merk zijn activiteiten op de Duitse markt hervat, zij het op een zeer discrete, onopvallende manier. Het merk maakte geen grote, prestatiegerichte machines meer, maar richtte zich op het 50cc- en 125cc-segment met motorfietsen en scooters, meestal van Chinese makelij en voorzien van het Zundapp-logo. Dit staat echter op het punt te veranderen, want tijdens de Intermot verraste het merk met zijn eerste machine met groot vermogen in decennia, de ZXA Adventure 500 prototype.
Oké, goed, het is niet echt een machine met een hoog vermogen, want hij heeft een 476cc-blok die is ontworpen om te voldoen aan de A2-licentievoorschriften. Bovendien is hij gemaakt in China. Hoe dan ook, het is ongetwijfeld een stap vooruit ten opzichte van de brommers en scooters. En wie weet; misschien krijgt het gewoon meer mensen op twee wielen aan boord van een Zundapp. Over prestaties gesproken, het blok is een paralleltwin, die waarschijnlijk veel mechanische overeenkomsten heeft met de Honda CB500X. Hij levert 47,6 pk, wat goed past bij de A2-licentiebeperkingen.
Andere kenmerken zijn een omgekeerde voorvork, een set stevige spaakwielen, LED-verlichting, een TFT-scherm in kleur en zelfs standaard aluminium koffers en valbeugels. Gezien zijn ADV-proporties is hij een beetje zwaar, met een gewicht van 196 kilogram. De 18-liter brandstoftank zou echter groot genoeg moeten zijn om tussen twee tankbeurten door veel kilometers af te leggen.
Het is belangrijk op te merken dat de motor nog in de prototypefase verkeert en waarschijnlijk nog enkele ontwerp- en stylingrevisies zal ondergaan voordat hij wordt gelanceerd. De prijs zal naar verwachting concurrerend zijn in vergelijking met die van de Benelli TRK 502, Voge 500DS en Honda CB500X.
Aanvulling op het artikel door Motor.NL-volger Rene van Eijk:
‘Zundapp mag het een prototype noemen, maar deze motor rijd al twee jaar in China onder de naam Nooma 500 ADV.
Kwestie van andere stickers en hij kan na typegoedkeuring zo de weg op.‘