Oprichter van uitlaatfabrikant Termignoni, Luigi Termignoni is 17 november jongstleden overleden. Termignoni begon zijn bedrijf in 1969 en heeft sindsdien heel wat innovaties in – met name – uitlaattechniek op zijn palmares bijgeschreven.
Luigi Termignoni begon in 1969 een motorwerkplaats, waar zijn focus lag op het verbeteren van vooral Ducati, Kawasaki en Honda’s. Dat tunen bracht hem onder de aandacht. In 1971 was hij een van de eersten in Italië investeerde in een testbank. Hij kwam erachter dat er nog veel te halen viel in het ontwikkelen van uitlaatsystemen. Zijn bedrijf werd zo in rap tempo de tuner bij uitstek voor Kawasaki viercilinders zoals de Z1 die een jaar later uitkwam.
Wat volgde was onder meer het begin van een samenwerking met Bimota in 1976, die decennia voort zou duren. Ook traden de innovaties in rap tempo voor het voetlicht. Zo kwam Termignoni eind jaren zeventig met de eerste aluminium uitlaatdempers. Die waren niet alleen lichter, maar konden net zo stil zijn, terwijl ze tegelijkertijd de doorstroming niet blokkeerden. Begin jaren negentig kon Termignoni vervolgens het allereerste titanium uitlaatsysteem presenteren.
Voor velen is Termignoni nog altijd hét uitlaatsysteem van Ducati.
In de ogen van velen is Termignoni nog altijd hét uitlaatsysteem van Ducati. De samenwerking die eind jaren tachtig begon duurt nog altijd voort. Vervolgens won Termignoni in 1988 haar eerste wereldtitel, toen Fred Merkel met de Honda RC30 het allereerste WK Superbike won. Alles bij elkaar opgeteld won het Italiaanse bedrijf zes keer de Superbike-wereldtitel, was het bedrijf tien keer betrokken bij een MotoGP-wereldtitel en werd de Dakar Rally twee keer gewonnen, evenals het Rally Raid WK.
Luigi Termignoni was al die tijd zelf nauw betrokken bij het bedrijf, tot hij zijn aandacht in 2015 van paardenkrachten verlegde naar daadwerkelijke paarden.
Lang heeft de Italiaanse ondernemer helaas niet van zijn pensioen kunnen genieten. Luigi Termignoni werd 75 jaar.
Foto’s: Termignoni