zaterdag 23 november 2024

Lotus, blijf bij je leest

De legendarische Britse autofabrikant heeft het zich in het hoofd gehaald dat motorfietsen ook wel leuk zijn om ’te doen’. Partners in crime is het Duitse autoraceteam Kodewa dat de Lotus T128 LMP ontwikkelde en tevens eigenaar van Kalex, dat frames bouwt voor de Moto2. Designer Daniel Simon tekende voor het ontwerp. Hij is de man achter o.a. de Bugatti Veyron.

Veelgebruikte materialen voor wat de Lotus C-01 gaat heten zijn koolstof (carbon), titanium en staal met luchtvaartkwaliteit. Zeg maar het spul dat Lotus ook in de Formule 1 gebruikt. Op de van Lotus afkomstige computerafleebdling is niet te zien wat voor frame er gebruikt wordt, maar aangezien het subframe uit buizen bestaat, durven we de gok wel aan de onder het koolstof kuipwerk een buizenframe huist. Dat kan net zo goed staal als titanium zijn trouwens. Gezien de connectie met Kalex, is het ook wel duidelijk dat die de constructie voor z’n rekening heeft genomen.

Kloppend hart is niet een of ander waanzinnig eigen F1-gerelateerd blok van Lotus, zoals je zou verwachten, maar een exemplaar uit de KTM RC8R, dat getuned is tot 200 pk. In het Duitse Superbike kampioenschap is reeds ervaring opgedaan met het tunen van blokken (die ook nog eens heel bleven), dus er bestaat geen twijfel over dat die 200 pk wel gehaald zullen worden.

Het design is natuurlijk waar het om draait bij deze machine. Een mix van hypermoderne technologie en retro kenmerken die verwijzen naar het roemruchte raceverleden van Lotus. Een flinke knipoog naar de Lotus T49 racewagen die model stond voor het lijnenspel en details als de luchtinlaat. Natuurlijk komen ook de racekleuren zwart en goud terug.

Lotus zegt zich  serieus beziggehouden te hebben met de rijdbaarheid. Hoewel een hyperdepiepluxe superbike met extreme specificaties, moest er ook gewoon goed mee te rijden zijn en daartoe heeft het ding verbazingwekkend genoeg al een straathomologatie en is er ook reeds ruimschoots mee proefgereden in Duitsland!

Toch moet je jezelf afvragen hoe serieus dit project is. Hoewel er nog met geen woord over een prijs gerept wordt, is het gegeven dat het productieaantal onbekend is, omdat het aantal kopers nog moet worden geïnventariseerd wel een teken aan de wand dat het vooral een leuke vingeroefening is, met als resultaat een handjevol exclusieve motorfietsen voor wat rijke excentriekelingen.

 

Foto: Lotus

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen