Slechts enkele dagen na de 1290 Super Duke R Evo onthult KTM ook zijn iets minder sportieve broer, de Super Duke GT, waarin in feite de wijzigingen zijn verwerkt die bij de overgang naar Euro5 al aan de naked bike waren doorgevoerd. De 75° V-twin voldoet aan de strengere Euro5-regelgeving met behoud van een maximumvermogen en -koppel van 175 pk en 141 Nm.
Standaard zijn drie rijmodi beschikbaar. Die kunnen worden uitgebreid met het optionele Performance- en Tech Pack; standaard is daarentegen, naar het voorbeeld van de Super Duke R Evo, de WP APEX semi-actieve vering, die uiteraard over specifieke gebruiksinstellingen beschikt, vooral met betrekking tot het innovatieve preload-management. In dit geval kan de vering worden aangepast aan vier verschillende situaties (rijder, rijder en passagier, rijder met bagage of volle lading) en is de anti-duikfunctie bijzonder nuttig. Bochten-ABS en handvatverwarming behoren ook tot de standaarduitrusting.
Ook het instrumentenpaneel is veranderd, met de komst van een 7″ tft-unit die de bediening van de verschillende elektronische functies vereenvoudigt via de nieuwe joystick die op de linker stuurhelft is gemonteerd en bovenal de implementatie mogelijk maakt van een nieuw navigatiesysteem met de naam Turn-by-turn Plus of TBT+, gemaakt via KTM Connect. Het systeem stuurt instructies rechtstreeks naar het dashboard en kan rechtstreeks vanaf het stuur worden bediend zonder de telefoon te hoeven gebruiken.
De Bimota KB4 valt op met radiator ter hoogte van het zadel
Ook nieuw zijn de lichtere wielen (net als bij de Super Duke R), waardoor het onafgeveerde gewicht met 1 kg is gedaald ten opzichte van de vorige modellen. O, de velden liggen nieuwe Continental ContiSportAttack 4-banden.
De nieuwe 2022 KTM 1290 Super Duke GT zal vanaf januari 2022 verkrijgbaar zijn.