donderdag 19 september 2024

Lezersvraag: waarom jankt mijn Honda Deauville als een supersport?

Adriaan zit met een probleem en hoopt op hulp van de Motor.NL-community. Ooit was de lezersbrievenrubriek een groot succes, maar helaas stierf deze een stille dood door gebrek aan brieven. Tot verdriet van vele lezers. Maar nu doet Adriaan een serieuze poging om de rubriek nieuw leven in te blazen met zijn vraag. En wie weet, misschien is dit wel het begin van een wedergeboorte. Dus deel je kennis, ervaringen en meningen, en help Adriaan uit de brand. Hulp kan digitaal gestuurd worden naar marien@motor.nl.

De brief van Adriaan:

Dit is zo’n dag dat hij bijna te warm is voor een motorpak. Op de A2 met drie banen richting Utrecht kruipt en rijdt het verkeer afwisselend. Precies de reden waarom ik op twee wielen zit. Tussendoor rijden en sprintjes trekkend alsmaar veilige plekjes zoekend. Elke dag een uur eerder thuis in Gouda in vergelijking met de auto, joepie!

Ik speel wat met mijn gashendel. Een Honda Deauville 650 is een prima woon-werkmotor maar niet echt bekend om zijn venijn.

Techniek automatisch schakelen: Koppel en schakelassistenten

Wauw; deed ik dat met mijn gejengel op het gas? De motor begint te janken alsof het een viercilinder is. Oef, voorzichtig! In zijn derde versnelling gaat het voorwiel van de grond! Rustig aan! Hij jankt als een supersport. Wat een feest! Oppassen dat ik niet meer wheelies maak door dit verkeer. ‘Als ik nu eens doorrij naar Goedhart Motoren en dit aan de monteurs laat horen?’.

Maar ja, met het laveren en kruipen door deze file moet ik nog even. Ik ben net op de A2 en moet de A12 nog op, richting Gouda.

‘Wat er nu gebeurt, is misschien toch niet de bedoeling. Hoe houdt de cardan zich met deze krachtexplosies? Of de katalysator? Toch maar even parkeren bij de benzinepomp langs de weg.’

Behoedzaam draai ik de parkeerplaats op, zet de motor in neutraal en stationair draaiend achter een geparkeerde auto op de zijstandaard. Ik stap af, met mijn hand aan het gas. Hoewel het zonnig is, zie ik dat het eindstuk van de uitlaat rood gloeit. Nog even een tikje gas. Weer dat gegil! Gele en blauwe vlammen komen eruit. Na-verbranding? Toch maar uit zetten. Ik wacht gespannen af of de katalysator-uitlaat weer zijn chroomglans terugkrijgt. Jawel, gelukkig. Met enige angst en spanning druk ik de startknop in. Ah, het vertrouwde V-2 geluid. Jammer, niets janken. Maar goed: de blauwe Deauville is weer een allemansvriend en doet alsof er niets gebeurd is.

Het moet ongeveer het jaar 2006 zijn geweest. De A2 was nog niet verbreed. In deze jaren reed ik jaarlijks 35.000 woon-werkverkeer. Inmiddels heb ik met diverse, technisch onderlegde motorrijders dit voorval gedeeld. Maar een verklaring heb ik nog steeds niet. En het laat me niet los: waar komt zo’n krachtexplosie vandaan? Ik heb wel eens van een tweetakt (Rajdoot 175cc, in Nepal) het contactslot uitgezet en die bleef met een roodgloeiende cilinder en kop gewoon op zijn mengsmering dieselen. Maar dit? Kan een viertakt gaan tweetakten?

Ik ben erg nieuwsgierig of iemand het kan uitleggen en daarom toch maar eens met dit verhaal naar Motor.NL.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen