Afgelopen week schreven we over het mogelijke faillissement van Norton Motorcycles. Eerst zou de boekhouding worden onderzocht. Het rapport is onlangs opgeleverd door de zaakwaarnemers van BDO en het ziet er niet goed uit. Ook staan er een aantal opvallende zaken in.
In 2015 kende de Britse regering Norton bijna vijf miljoen euro toe. Het parlementslid Meg Hiller beschuldigde de regering ervan ‘blindelings miljoenen Britse ponden in een motorbedrijf te pompen’. Hiller riep op tot een officieel onderzoek naar de zaak.
Oninbare leningen
Stuart Garner, CEO van Norton Motorcycles, is het bedrijf bijna twee ton verschuldigd. Ook werd een bedrag van €412.000,- aan Norton gegeven door een ander bedrijf van Garner. Deze lening werd ‘oninbaar geacht’ en werd afgeschreven.
Norton gebruikte het geld dat binnenkwam niet altijd even goed. Het bedrijf bezit zes Aston Martins, drie Range Rovers en een Jaguar F-type. De waarde van deze voertuigen beraagt bijna een miljoen euro.
Garner verscheen deze week voor de ombudsman voor pensioenen. Dertig mensen hebben een klacht tegen hem ingediend vanwege zijn gedrag jegens pensioenregelingen.
Nu zijn we niet exact op de hoogte van het Britse rechtssysteem, evenmin weten we welke kant het op gaat met Norton. Maar dat er dingen zijn gebeurt die je als louche zou kunnen omschrijven lijkt klip en klaar.