Langen kondigt een verbeterde versie van de Lightspeed aan, die recordbrekende prestaties belooft. Het doel? De snelste productiemotorfiets ter wereld produceren.
Langen, een kleine maar ambitieuze motorfietsfabrikant uit Wigan, VK, heeft onlangs zijn nieuwste project onthuld, misschien wel het meest waanzinnige ooit: een turboversie van de Lightspeed die de snelste productiemotorfiets ter wereld moet worden. Met een geschat vermogen van 300 pk in de volledige vermogensuitvoering en 250 pk in de ‘straat’-modus, vertegenwoordigt de LS12 Lightspeed Turbo een kwantumsprong ten opzichte van de huidige versie met 185 pk.
Als we het over turbomotoren hebben, denken we meteen aan de Kawasaki H2R, die niet is goedgekeurd voor gebruik op de weg, en de Langen LS12 Lightspeed Turbo heeft vrijwel dezelfde prestaties. Eng.
Langen Lightspeed LS12: een Engelse spierbundel
De filosofie van Langen is gebaseerd op het herstel van iconische ontwerpen en technische oplossingen, opnieuw geïnterpreteerd met moderne technologieën. We zagen het bij de Two Stroke en we vinden het terug in details zoals de geometrie van de achtervering, geïnspireerd op de Vincent Black Shadow.
De 185 pk sterke tweecilinder van de Lightspeed was niet voldoende: de Britse ingenieurs gaven de motor een boost door er een mooie turbo en een speciale controle-eenheid in te installeren. Deze unit regelt nauwkeurig de vermogensafgifte en de regeling van de pop-off-klep, en de ride-by-wire-gasklephuizen moeten een optimaal vermogen bij lage toerentallen en een soepele overgang naar de boost-zone leveren. Hoe zit het met turbogat? Volgens ingenieurs zorgt de nauwkeurige afstelling van de Lightspeed ervoor dat je optimaal kunt genieten van de pk-injecties van de turbo, zonder dat je last krijgt van vertragingen. Een echte test zou echter alle twijfels wegnemen.
De Langen LS12 Lightspeed Turbo biedt twee bedrijfsmodi: een 250 pk sterke ‘wegmodus’ en een volvermogenmodus die meer dan 300 pk kan leveren. Het project omvat ook een grootschalig gebruik van koolstofvezel- en aluminiumcomponenten die uit massief materiaal zijn vervaardigd.
Het Britse bedrijf heeft bevestigd dat het project zich in een vergevorderd stadium bevindt en dat de praktijktesten al zijn afgerond. De volgende stap is testen op het circuit bij Santa Pod later dit jaar. De productie zal uiterst beperkt zijn en zoals verwacht zal de aangekondigde prijs eveneens exclusief zijn.