Over het algemeen staat een getal in het typenaam van een motor of motorscooter voor de cilinderinhoud, dus bij de aankondiging van het Kymco K50 Concept verwachtten we dat het een bromscooter zou betreffen. Konden we er nog verder naast zitten? Niet bepaald.
De Kymco K50 heet namelijk zo omdat het feitelijk een feestje op twee wielen is. De Taiwanese fabrikant viert namelijk haar vijftigjarig bestaan, en dan is deze concept motorscooter geen onaardig cadeautje om jezelf te geven.
Of, en eventueel wanneer, de K50 in productie gaat kan men bij Kymco nog niet prijsgeven. Maar wel wat specificatietjes, de Kymco K50 heeft namelijk:
– een laag zwaartepunt
– een krachtig geluid
– een lichtgewicht constructie
– een responsieve gashendel
– optimale gewichtsverdeling
– hoog/sterk vermogen tot gewichtsratio
GESCHIEDENISLESJE
Hier wilden we vervolgens uitwijden over hoe Kymco – even terugrekenend – in 1966 begonnen zou zijn. Alleen een onderzoekje leert ons dat Kymco ontstaan is in 1963 door na jaren onderdelen voor Honda geproduceerd te hebben zich af te splitsen en voor zichzelf te beginnen. De ontstane firma produceerde vervolgens in 1970 haar eerste scooter en de naam Kymco werd vervolgens pas vanaf 1992 toegepast.
Of wij tellen verkeerd of iets anders ging fout, maar welke vijftigste verjaardag Kymco nu wil vieren weten we dus echt niet. Wat we wel weten is dat de K50 er wel heel cool uitziet, dus desalniettemin van harte gefeliciteerd, Kymco!
[justified_image_grid ids=23618,23619,23620,23621]