vrijdag 22 november 2024

Kymco RevoNEX krijgt ABS

Al enkele jaren wordt er hardnekkig gesproken over de Kymco RevoNEX, de slanke naked elektrische motorfiets van de gevestigde Taiwanese fabrikant die in conceptvorm werd gepresenteerd op de EICMA Show van 2019. De RevoNEX lijkt nu zijn intrede echt te maken. Aanvankelijk was de introductie gepland voor 2021, maar die werd vervolgens vertraagd door de gevolgen van de ‘pandemische noodsituatie’.

Goed nieuws voor Italië, daar kunnen ze feestslingers buiten hangen. Kymco – in de persoon van Ke Shengfeng, voorzitter van de Gwangyang Group waartoe Kymco behoort – liet eind 2020 weten de RevoNEX in Italië te willen produceren en het te sieren met de woorden ‘Made in Italy’. Destijds leek het erop dat dit bijna ophanden was, maar tot op heden is niet officieel bekendgemaakt welke fabriek of welke partner de operatie voor zijn rekening gaat nemen.

Typegoedkeuring

Het laatste nieuws over de RevoNEX komt uit Engeland, waar een website – VisorDown –  onder verwijzing naar enkele schetsen die bij de aanvraag voor typegoedkeuring van het model werden ingediend, de aanwezigheid van een ABS-systeem heeft bevestigd. Die ‘afwezigheid’ was al eerder opgevallen toen de eerste details van het concept werden vrijgegeven.

Voor de rest blijft het bij wat al (een beetje) geland was: de RevoNEX zal 100% elektrisch aangedreven worden, met een motor die individueel gekoppeld is aan een versnellingsbak met zes versnellingen en een kunstmatige geluidsgenerator (de Active Acoustic Motor). De topsnelheid zou 200 km/u zijn en de acceleratie van 0-100 km/u zou slechts 3,9 seconden duren.

De RevoNEX zal ook vier verschillende rijmodi hebben (Silent, Normal, Sport en Racing) om het gedrag van de aandrijflijn zo goed mogelijk aan te passen aan de vereisten. Terwijl het chassis een premium karakter zal hebben, met vering en remmen geleverd door de ultra-betrouwbare Öhlins-Brembo combinatie.

De motor was oorspronkelijk bedoeld als een ‘naakte’ variant van de volledig elektrische SuperNEX supersportmotor, die eerder met veel tamtam werd onthuld op de EICMA 2018, maar waarvan sindsdien weinig of niets meer is uitgelekt. De kans is groot dat het project misschien is gestrand. De RevoNEX lijkt, mede in het licht van de hier bestudeerde documentatie, dichter bij productie te zitten, maar – in het licht van de vele onbekende factoren die nog moeten komen – zullen we wachten op wat meer ‘concrete’ updates voordat we het echt zeker weten.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen