Harley-Davidson stimuleert dealers graag en vaak om hun tanden te zetten in bestaande modellen en die om te bouwen tot iets heel anders, met gebruik van H-D accessoires. In Frankrijk kennen ze de King of Tracks-competitie, waarin officiële Franse H-D dealers in drie categorieën worden uitgedaagd tot het uiterste te gaan op het gebied van customizing: Bagger, Super Hooligan en Freestyle. Veel dealers grepen de competitie aan om een Pan America in een roadster te veranderen, zoals onlangs bleek op een motorbeurs in Lyon.
Harley-Davidson en Indian Motorcycle komen naar RIDERS Festival met hun nieuwste motoren
Op de stand van Harley-Davidson stond een onherkenbare Pan America die door Harley-Davidson Grand Lyon was omgebouwd tot een roadster. Het is zeker geen Ducati Streetfighter of een Kawasaki Z900, maar het is een roadster in Amerikaanse stijl, krachtig, gespierd en een beetje chique… Kortom, het werkt echt goed.
En eigenlijk brengt dit Franse initiatief Project Bronx opnieuw onder de aandacht. De Bronx werd door het huidige bestuur van Harley-Davidson afgeserveerd als niet passend, terwijl de ontvangst van de conceptmotor toch behoorlijk enthousiast was. En is dit niet het juiste moment om een royale, koppelrijke roadster uit te brengen, die een beetje afwijkt van al die andere, op elkaar lijkende motoren op de markt? De roadstervariant van de Pan America is niet gericht op sportief rijden, maar vooral op rijplezier… En dat zijn eigenschappen die naadloos passen bij de Motor Company!