De ontwikkeling van de crossover van de KTM 1290 Super Adventure, die enkele maanden geleden werd gespot, is in volle gang en gaat door met een verfijning van het chassis. De nieuwe spionagefoto’s die tijdens tests werden geschoten, volgen op die van de nieuwe 1290 Super Adventure S en 1290 Super Adventure R
In tegenstelling tot de Super Adventure behoudt dit bij de rijtests betrapte exemplaar de esthetische basis van de huidige 1290 R. Het meest interessante aspect betreft het chassis. Deze KTM zou een nieuw model zijn in de 1290-familie en zou kunnen verkeren tussen de on-off versies (met 19″ velg voor) en de 1290 Super Duke GT, die onlangs als 2023-model werd voorgesteld.
Roland Sands ontwerpt KTM 1290 Super Adventure R opnieuw
Een sportieve KTM-crossover zal concurreren met de nieuwste Ducati Multistrada V4 Pikes Peak. Het model zou ook de erfgenaam kunnen zijn van de 990 SMT. Deze motorfiets verliet al in 2013 het toneel. Veel liefhebbers wachten sindsdien nog steeds op een opvolger. Maar het lijkt of deze 1290 een meer toeristische en minder sportieve inslag heeft dan de oude 990. En dat is een benadering die beter aansluit bij de huidige trend – verhoogde sturen – in het sportieve segment.
Technisch gezien is er veel gemeen met de 1290 Super Adventure S. Dat is het zeker niet voor de nieuwe velgen in de maat 17 inch, zoals bij de Super Duke GT. Het remsysteem maakt gebruik van Brembo Stylema-remklauwen aan de voorzijde, zoals bij de Super Duke GT.
Het frame lijkt op dat van de Super Adventure en het achterframe is van aluminiumlegering, vastgeschroefd aan het stalen buizenframe. Het voorspatbord is in vergelijking met de GT een nieuw ontwerp. En let ook op de volledig instelbare WP-vering – vergelijkbaar met die van de R – die een kortere veerweg heeft. Dat is te merken aan de lagere zit- en stuurhoogte vanaf de grond, wat niet alleen te wijten is aan het kleinere voorwiel. Er is ook een meer naar voren gerichte set-up.
Het meest opvallende is de andere dubbele achterbrug in vergelijking met het eerste model. Het geheel lijkt zeer gericht op asfalt, met in het achterhoofd motorrijders die helemaal geen compromissen tussen terrein en asfalt, maar juist de voorkeur geven aan sportiviteit op de weg. En daar zijn er meer dan genoeg van…
Het valt nog te bezien of en wanneer deze SMT er komt. Realistisch gedacht is dat niet voor 2024.
Bron: foto’s van 1000ps.at