KTM staat dit jaar volledig terecht uitgebreid stil bij dertig jaar Duke en het nieuwste R-model kan dan ook niet op een beter moment komen. Vergeleken met de vorig jaar geïntroduceerde KTM 990 DUKE heeft de R-versie nu 947cc ter beschikking, waaruit hij 130 pk (+7 pk) en 103 Nm weet te puren. Het hogere vermogen komt voort uit verbeterde mapping. Uitgedost met een opvallend witte kleur – in combinatie met matzwarte en witte accenten – en een oranje gepoedercoate frame is de nieuwe 990 Duke R duidelijk geïnspireerd door z’n voorgangers. Ook aan technologische snufjes ontbreekt het de 2025 KTM 990 Duke R niet: het nieuwe, horizontaal georiënteerde 8,88-inch TFT-touchscreen is voorzien van inductieve technologie en een split-screenmodus voor verbeterde leesbaarheid en geoptimaliseerde informatieweergave. Dat indrukwekkende schermpje bedien je middels een volledig nieuwe knoppenunit, waarmee je ook de connectiviteit, de rijmodi, het nieuw navigatiesysteem en de ABS-settings (inclusief het nieuwe SPORT ABS en SUPERMOTO+ ABS) kan bijsturen.
Extra hellingshoek
Op de weegschaal laat de 990 Duke R nog steeds 190 kg optekenen, zij het met een iets hoger zwaartepunt. Zowel de zithoogte als de grondspeling zijn met 15 mm verhoogd – het resultaat van een langere veerweg en een scherpere swingarmhoek. Door die ingrepen haal je op de nieuwkomer ongeveer drie graden extra hellingshoek. Het frame en de swingarm zijn ook bijgewerkt bij het scharnierpunt achteraan, waardoor je meer mechanische grip ter beschikking krijgt voor intensief rijden.
Baanbrekende 2025 KTM 1390 Super Adventure S EVO
De nieuwkomer krijgt voor 2025 volledig instelbare WP APEX-vering, met de nieuwe 48 mm Open Cartridge-vork met 143 mm veerweg. Daarnaast is ook de WP APEX-schokdemper achteraan grondig bijgewerkt. Die beschikt over een veerweg van 140 mm. De ophanging is 34% stijver en de geüpdatete instellingen zorgen voor een sportiever gevoel. Brembo Stylema monobloc-remklauwen en een Brembo MCS-hoofdcilinder zijn gekoppeld aan grotere remschijven. Die meten 320 mm in vergelijking met 300 mm op de KTM 990 DUKE. Maar ook de lichtere componenten en een preciezere remreactie maken een verschil. Voor de grip op het asfalt rekent KTM op Michelin Power Cup 2-banden.
De 2025 KTM 990 Duke R is begin 2025 beschikbaar, voor een voorlopig onbekende prijs.