Zouden de Oostenrijkers een parallel-twin RC8 kunnen maken? De foto’s van een rijtest met een supersport zijn van vlak na de aangekondigde samenwerking tussen KTM en CFMoto, dat de LC8C 790-serie opnieuw gaat bouwen. Hoewel het nieuws van in China geproduceerde KTM-motoren misschien niet bovenaan de lijst van ‘beste ideeën’ staat, denken wij dat de machine op de foto’s – officieus ‘RC 990’ gedoopt – eerder in Oostenrijk wordt gebouwd, ter viering van de groeiende successen van Team Orange. En we hoeven niet meer lang te wachten op de motorfiets.
KTM volop bezig met voorbereiding KTM 1290 SMT
Volgens CycleWorld is er nogal wat aan de 990 gedaan sinds we haar in 2021 voor het laatst zagen. In het vorige decennium faseerde KTM hun waanzinnige RC8 uit en er is nooit een vervanger voor de 1148cc-V-twin gekomen. Behalve dan de limited-edition RC 8C’s, die in minder dan 10 minuten waren uitverkocht. Met deze nieuwe machine krijgen de fans van supersports een enkele uitlaat, aluminium-gegoten achterbrug, WP Apex-vering, Brembo radiaal gemonteerde remmen en een functioneel duozadel, zoals te zien is op de foto’s.
Zoals we inmiddels weten, is KTM’s CEO Stefan Pierer niet zo happig op supersports. Die is van mening dat waanzinnig snelle motoren niet op de openbare weg thuishoren. Maar een paralleltwin die kan concurreren met een V-twin zou ook betere specificaties laten zien voor massacentralisatie en kunnen voldoen aan strengere emissievoorschriften (Euro6).