Nog geen dag nadat Ducati de nieuwe Multistrada presenteerde, kwam er ‘ineens’ een voorafje van KTM binnen. En wat voor voorafje, want we hebben het hier over de 1190 Adventure en de sportievere R-versie, beide met teruggetuned RC8R blok. De LC8 V-twin heeft 150 pk, een toename van 34 pk ten opzichte van de oude 990, en een koppel van 125 Nm, plus 25, aan boord. Maar dat is pas het begin.
Wat te denken van het nieuwste Keihin-motormanagementsysteem, drive-by-wire, een anti-hop koppeling, een instelbaar en gecombineerd ABS-systeem van Bosch, een instelbaar traction controle (MTC) van dezelfde leverancier en een offroadmodus voor zowel ABS als MTC? Niet genoeg? Dan doen ze er ook nog standaard elektronische instelbare vering van WP bij. U wilt toch meer? Neem dan de R-versie want die krijgt volgens KTM een volledig instelbare WP upsidedown-voorvork met geschieden ingaande en uitgaande demping en aan de achterkant een volledig instelbare WP-schokbreker.
De R-versie
Met instelbare voetsteunen, zadelhoogte, stuurpositie en windscherm moet je volgens aldus het persbericht altijd een goed en comfortabel zicht hebben op het nieuwe dashboard. De KTM wordt geleverd op een 19 inch voorband en 17 inch achterband. Kies je voor de R dan staat je nieuwe Adventure op endurobanden (21/18 inch) die ook geschikt zijn voor asfalt.
Het gewicht, inclusief volle tank, van de gewone variant bedraagt 230 kilo terwijl de R vijf kilo meer meeneemt. Hoewel de nieuwe Adventure volgens het persbericht erg zuinig is, wordt over de tankinhoud niet gesproken. Qua prijs zal de nieuwe Adventure (R) niet veel verschillen ten opzichte van zijn illustere voorgangers terwijl de onderhoudsinterval 15.000 kilometer is. Mooier kunnen we niet afsluiten.