De KTM RC-modellen vormen al enkele jaren de belangrijkste Supersport-serie van KTM en vullen zodoende het gat van sportmotoren in het KTM-assortiment. Naast een op de Grand Prix geënt design en race georiënteerd chassis zijn ze tevens voorzien van hoogwaardige elektronica. Dit is nooit eerder op Supersport-motoren met een kleinere cilinderinhoud toegepast. Het is duidelijk, de nieuwe generatie RC-modellen scheurt onze fabriek uit met de intentie om te winnen.
De meest opvallende update is de vernieuwde styling, waarvan de basis in de Grand Prix te vinden is: vrijwel elk paneel is onder handen genomen, zijn er racelijnen aangebracht en benadrukken twee nieuwe kleurencombinaties het sportieve karakter van deze Supersport-motoren.
Circuitgerichte 2022 KTM RC 8C gepresenteerd
Het design zorgt niet alleen voor een opvallendere uitstraling, maar optimaliseert ook de aerodynamica om tot hogere topsnelheden te komen. Hiervoor is gebruik gemaakt van numerieke stromingsleer.
Het nieuwe design biedt meer bescherming tegen wind en andere weerselementen, te danken aan een verbeterd warmtebeheer. Door een combinatie van verschillende panelen buigt de luchtstroom van de rijder af.
De achterzijde van de KTM RC-modellen zijn zo minimalistisch uitgevoerd voor een agressiever uiterlijk, maar ook om het nieuw ontworpen stalen subframe te laten zien.
Bovendien is er speciale aandacht besteed aan het verbeteren van de algehele ergonomie, wat niet onbelangrijk is op een sportmotor. Om ervoor te zorgen dat de rijder gemakkelijk en soepel kan bewegen, is de knieruimte ergonomisch vormgegeven: zo smal mogelijk maar met een groot contactgebied.
Het bovenste gedeelte van de nieuwe, tweedelige cockpit en voorruit is van gegoten aluminium, terwijl het onderste gedeelte (waarin de koplamp is aangebracht) uit composietmateriaal is vervaardigd. Er is een grotere brandstoftank gemonteerd voor meer gebruiksgemak, meer comfort. Maar nog belangrijker, het vergroot de actieradius van de RC.
De kuipdelen kunnen eenvoudig worden verwijderd, omdat er minder schroeven zijn gebruikt en het bevestigingssysteem vereenvoudigd is. Hierdoor zijn de straatlegale kuipdelen gemakkelijk te vervangen voor een race-kuipset. De belangrijkste vernieuwingen aan de KTM RC-modellen zijn echter onderhuids te vinden.
De KTM RC-modellen voor 2022 zijn namelijk ontwikkeld met het oog op gewichtsbesparing. Zo is met name het chassis een stuk lichter. Nieuwe wielen zorgen voor een gewichtsverlaging van maar liefst 3,4 kilogram ten opzichte van de vorige generatie en het nieuwe ByBre-remsysteem is een indrukwekkende 960 gram lichter. Ook het frame doet een duit in het zakje, waar een gewichtsbesparing van 1,5 kilogram werd behaald.
De vering is eveneens in grote mate herzien, met een aanpasbare upside-down-voorvork en open cartridges van WP APEX. Bij deze voorvork is compressie (30 klikken aan linkerpoot) en rebound (30 klikken aan rechterpoot) af te stellen.
Triotest BMW F 900 R vs. Ducati Monster + vs. KTM 890 Duke
De KTM RC 390, het topmodel van de serie, is uitgerust met een WP APEX-schokdemper waarbij veervoorspanning en rebound (vijf klikken) aan te passen is.
De KTM RC 125 beschikt over een WP APEX-voorvork met open cartridge waar een sportievere fabrieksafstelling te vinden is. Achter vind je een nieuwe WP APEX-schokdemper met gescheiden zuigers.
Elk model van de KTM RC-modelserie wordt aangedreven door een moderne, vloeistofgekoelde viertakt-eencilindermotor (EURO5) met twee bovenliggende nokkenassen, vier kleppen en elektronische brandstofinjectie. De KTM RC-modellen voor 2022 ontvangen meer koppel dan voorgaande modellen dankzij het vernieuwde airboxontwerp. De KTM RC 390 heeft tevens een nieuwe motorafstelling gekregen, voor meer koppel en verbeterd rijgedrag.
Vanuit elektronisch oogpunt legt de nieuwe generatie KTM RC-modellen nieuwe maatstaven neer voor Supersport-motoren met een kleinere cilinderinhoud. De KTM RC 390 beschikt over flink wat elektronische hulpmiddelen die normaal gesproken alleen beschikbaar zijn voor ‘zwaardere’ motoren. Zo vind je SUPERMOTO-ABS, bochten-ABS en hellingshoekafhankelijke MTC op de RC-modellen. Optioneel is zelfs de Quickshifter+ beschikbaar.
KTM MY RIDE is ook beschikbaar voor de KTM RC 125 en KTM RC 390, dankzij het nieuwe TFT-kleurendisplay. Via dit connectiviteitsplatform zien rijders belangrijke informatie in één oogopslag. Rijders kunnen het scherm naar eigen wens aanpassen en het display past ook automatisch de helderheid aan op het omgevingslicht.
Dankzij de racegeoriënteerde systemen en technologie zorgen de KTM RC-modellen voor 2022 voor meer READY TO RACE in het Supersport-segment.
De nieuwe generatie KTM RC-modellen is vanaf maart 2022 wereldwijd verkrijgbaar bij KTM-dealers.