In China en Australië zijn aanwijzingen opgedoken voor een nieuwe 790 Adventure R, die wordt geleverd met een motor van 94 pk, terwijl er ook geruchten zijn over een rallyvariant. Tegelijkertijd onthult Australië nieuws over de 1290 Super Adventure, die ondanks goedkeuring in Europa in 2021 nog steeds wacht op zijn grote debuut.
De terugkeer van de 790 Adventure in 2023
Voor iedereen die van avontuur houdt: KTM heeft de 790 Adventure voor 2023 nieuw leven ingeblazen. Interessant is dat deze in sommige regio’s wordt gepositioneerd als een goedkoper alternatief voor de bekende 890 Adventure. Huidige documenten suggereren zelfs dat de familie binnenkort zou kunnen uitbreiden met meerdere leden.
CFMoto neemt een groter belang in PIERER Mobility AG (KTM)
Het verhaal achter de 790-serie
De oorspronkelijke vorm van de 799cc-LC8c twin van KTM stond bekend als ‘790’. Maar na verloop van tijd werd deze vervangen door het krachtigere 889 cc ‘890’-blok, die vooral zijn plaats vond in de nieuwere Duke- en Adventure-modellen. Maar de kleinere motor was nog niet uit de gratie. CFMoto in China blijft de compactere motor produceren voor modellen zoals de 800MT en de 800NK. Bovendien heeft CFMoto dankzij een partnerschap met KTM de mogelijkheid om complete motorfietsen te produceren, wat de herintroductie van de 790 Duke en 790 Adventure als middenklassemodellen in veel delen van de wereld heeft vergemakkelijkt.
Nieuwe modellen aan de horizon
Aan het begin van het jaar doken goedkeuringsdocumenten op in China voor een extra variant van de 790: de 790 Adventure R. Het model heeft visueel overeenkomsten met de robuuste 890 Adventure R, maar herbergt een motor met 94 pk (70 kW) en een inhoud van 799 cc. Dit staat in contrast met de 889cc-variant van de 890 Adventure R, die 103 pk (77 kW) levert. Interessant genoeg werd precies deze 790 Adventure R ook gespot in Australische goedkeuringsdocumenten, met dezelfde technische gegevens en een vermogen van 94 pk bij 8.250 tpm. En daar stopt het verhaal niet: er zijn ook geruchten over een 790 Adventure R Rally met dezelfde motor, maar met een iets grotere wielbasis.
Verdere ontwikkelingen in Australië
Een andere interessante opmerking uit de Australische documenten betreft de 1290 Super Adventure. Hoewel de grote KTM al in 2021 in Europa is goedgekeurd, heeft deze nog geen officiële introductie gehad. Terwijl varianten zoals de 1290 Super Adventure S en de 1290 Super Adventure R al bestaan, onderscheidt de basisversie zich door zijn straatgerichte karakter, vergelijkbaar met het S-model, maar zonder sommige van de premiumfuncties.