vrijdag 22 november 2024

KTM op weg naar het World Supersport met de nieuwe 990 RC R

KTM lijkt bloed te ruiken, zoals een hongerige haai. Nadat KTM zich bijna tien jaar geleden leek af te wenden van de sportmotorscene, is de Oostenrijkse fabrikant begonnen met het produceren van circuitvriendelijke motoren zoals de 1390-serie Super Duke en de nieuwe 990 Duke, om nog maar te zwijgen over de niet-voor-de-openbare-weg bedoelde RC8 C. En nu, voor 2025, krijgen we de KTM 990 RC R, een sportmotor gebouwd voor de circuits van het WorldSSP, maar die ook beschikbaar is voor motorrijders. Is het dan een homologatie-special? De tekst van het persbericht van KTM danst om die term heen:

‘Het is meer dan vijftien jaar geleden dat KTM voor het laatst een authentieke, op de weg gehomologeerde high-performance sportmotor voor het grote publiek produceerde. KTM benut al zijn expertise, opgedaan via inspanningen in de MotoGP, duizenden ronden op het circuit, overwinningen en podiumplaatsen, om de KTM 990 RC R tot leven te wekken.’

Zoals in dit persbericht wordt gezegd, racet KTM al een tijdje in de MotoGP, zonder dat het echt iets voor motorrijders heeft opgeleverd. Maar de nieuwe 990 RC R zal dit jaar deelnemen aan eenmalige World Supersport-evenementen en zal zeker als 2025-model te koop zijn.

De naam doet vermoeden dat de motor nauw verwant zal zijn aan de 990-versie van de LC8c-twin die in andere KTM-modellen wordt gebruikt, hoewel we voor deze toepassing een hercalibratie kunnen verwachten. Het persbericht vermeldt nog enkele andere details, maar geeft ons niet veel specifieke informatie:

‘De voor de openbare weg gehomologeerde KTM 990 RC R heeft een LC8c-krachtbron, verfijnd voor koppel en vermogen, dat door de nieuwe ergonomisch gevormde en compacte roestvrijstalen demper wordt afgevoerd en via een versnellingspook die standaard is omgekeerd voor raceschakelen.

Het stalen frame is ontworpen voor dynamische prestaties, met een groter gewichtsaandeel aan de voorkant. Het heeft een specifieke stuurhoek van 25 graden en een offset voor verbeterde stuurrespons. Verhoogde stijfheid geeft het juiste gevoel en stabiliteit onder acceleratie op hobbelige wegen of circuits, terwijl de wendbaarheid, vooral bij lage snelheden, behouden blijft. Een gegoten aluminium subframe draagt bij aan het rijgedrag.

De RC 8C werd slechts in twee beperkte series geproduceerd.

Ergonomie is cruciaal voor het gedrag van de KTM 990 RC R. Uitgebreide experimenten hebben de zes contactpunten op de tank afgestemd voor een betere verbinding, kantelen en ‘inkruipen’ om comfort te bieden maar ook ondersteuning voor knieën, armen en minder druk op de handen. Een nieuwe brandstoftank is als hoofdcomponent van de ergonomie vormgegeven. Verstelbare voetsteunen spelen ook een rol, evenals de volledig instelbare WP APEX Open Cartridge-vering en lichtgewicht gegoten aluminium wielen met Michelin-banden.

RIDERS Festival; een waar Tribute Festival voor de muziekliefhebber

Het MotoGP-erfgoed is duidelijk te zien in de in de windtunnel geprofileerde aerodynamische vleugels die stabiliteit bieden bij remmen en in bochten, en andere randen en profielen rond de carrosserie die ‘racer’ schreeuwen.’

We verwachten de komende weken meer informatie, aangezien KTM belooft de onderstaande YouTube-serie voort te zetten naarmate het project vordert.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen