KTM heeft meer details onthuld over hun nieuwe automatisch schakelende AMT-transmissie. Deze transmissie is in feite een twist-and-go systeem dat afhankelijk is van een elektronisch brein om te bepalen wanneer er geschakeld moet worden. De transmissie heeft een schakelpatroon van Neutraal-1-2-3-4-5-6 en kan handmatig bediend worden met een voetpedaal of paddle shifter op het stuur, zonder dat er een koppeling nodig is.
KTM’s ambitieuze plannen voor EICMA 2025
In de automatische modus kan de paddle shifter gebruikt worden om tijdelijk handmatig te schakelen. Het systeem heeft ook een kick-down functie voor extra acceleratie bij inhalen en een terugschakelfunctie door snel gas los te laten.
Motorfietsen met de AMT-transmissie hebben standaard rijmodi. In de automatische modus zijn er drie standen: Comfort, Street en Sport. Deze zijn gekoppeld aan de rijmodi voor optimale afstemming van de schakeldynamiek.
Hoewel meerdere fabrikanten aan vergelijkbare technologie werken, is dit een gedurfde stap voor KTM. Koppelloos motorrijden lijkt de toekomst te worden.