Na alle teasers onthulde KTM op de EICMA zojuist de volledig nieuwe 1290 Super Duke R. Zoals we al vreesden zijn de buitensporig hoogstaande vering- en remdelen in de testfase blijven hangen, maar de nieuwe looks mogen er zijn.
KTM wil dat de wereld weet dat de Super Duke R ‘re-Beasted’ is. De voorganger ging onder de noemer ‘The Beast’ de wereld in, en met 177 pk was de dikke Oostenrijkse naked dat ook zeker. Voor 2020 is alles alleen niet een heel klein beetje anders; het is echt serieus anders.
Met een opgave van 177 pk en 140 newtonmeter trekkracht is de 2020 KTM 1290 Super Duke R net zo sterk als de voorganger, maar dat kan kloppen omdat het aanpakken van 1.301cc LC8-motorblok (KTM: ‘Volgens de overlevering kun je hem horen brullen als je bij volle maan door Mattighofen loopt… Oké, dat hebben we misschien uit ons duim gezogen!’, wie zegt dat ze in die contreien geen humor hebben?) niet bovenaan de prioriteitenlijst stond. Euro5-goedkeuring was klaarblijkelijk belangrijker – al werd het blok met die aanpassingen toch ook 800 gram lichter, mind you. Wil dat zeggen dat KTM de 1290 Super Duke voor komend jaar enkel opgepoetst heeft? Absoluut niet.
‘Volgens de overlevering kun je hem horen brullen als je bij volle maan door Mattighofen loopt…‘ aldus KTM
Het hoofdframe van de 2020 Super Duke is volledig nieuw – en leunt qua ontwerp op dat van KTM’s superbike van een paar jaar terug, de RC8 – en wel driemaal zo stijf als de voorganger. Die stijfheid moet de wendbaarheid van de toch al niet onaardig sturende Super Duke naar een hoger plan tillen. Dat het frame niet alleen sterker maar ook twee kilo lichter werd, zal daar wel voor garant staan.
Vervolgens heeft de ergonomie ook een fikse opfriscursus gekregen met meet verstelbaarheid in zowel het lagere stuur alsmede de voetsteunen. De tank werd daarnaast eveneens opnieuw vormgegeven voor meer grip. Opvallendste aanpassing in de bediening treffen we bij de knoppenpartijen die compleet nieuw zijn en bijvoorbeeld links een Triumph-achtige joystick kreeg. Sowieso wel handig, want het elektronicapalet is nog verder uitgebreid. Die telt nog altijd standaard drie modi (Street, Sport en Rain) en optioneel ook nog een Track-modus. Alle vier zijn verder verfijnd met een toffe toevoeging die Performance Mode heet. Performance Mode geeft je de gasreactie en interventieniveaus van de Track-stand, terwijl je toch nog gewoon de cruisecontrol aan kunt zetten.
Het hoofdframe van de 2020 Super Duke is volledig nieuw en wel driemaal zo stijf als de voorganger.
Uiteraard is het KTM – met hulp van de firma Kiska, uiteraard – er wel aan gelegen een vlijmscherpe Super Duke R te pennen, waarvan akte. De koplamp-unit mag dan op de oude lijken, maar is compleet nieuw. Tussen beide led-koplampen zit nu de luchtinlaat, zodat er zo veel mogelijk koele lucht aangezogen kan worden. Slim is ook het zitje, waarvan het subframe is opgetrokken uit carbon. Uiteraard zelfdragend. Omdat het kan.
Bijzonder is wel dat KTM in de persinformatie spreekt van een sterkere en lichtere 1290 Super Duke R, terwijl de specificaties zowel qua vermogen, koppel als het drooggewicht op vergelijkbare waardes uitkomen als van de oude.
Prijzen zijn nog niet bekend. De kleuren weten we wel; met een zwarte en een heel gave oranje kleurstelling, met een soort vage kleur groen erbij in. Volledige technische specificaties vind je vervolgens in onze Motorbase. Klik hier!
Foto’s: KTM