KTM introduceert op 22 oktober twee nieuwe modellen van de Super Adventure als concurrenten van BMW’s GS. De 1390 Super Adventure S en S Evo zijn uitgerust met Bosch’s nieuwste radar en een automatische versnellingsbak (AMT).
Motorfietsen worden steeds geavanceerder en autonoom rijden komt dichterbij. De nieuwe KTM 1390 Super Adventure S-modellen voor 2025 zijn hier een voorbeeld van. Ze hebben een grotere 1350cc V-twin met Cam-Shift systeem, wat waarschijnlijk leidt tot zo’n 170-175 pk vermogen en 149 Nm koppel. Daarmee zouden ze qua specificaties aan de top van hun klasse staan.
Veroorzaakt geautomatiseerde KTM-transmissie van KTM revolutie in motorrijden?
Het basismodel S krijgt mogelijk conventionele WP-vering met ongeveer 200 mm veerweg en een J.Juan remsysteem. De duurdere S Evo heeft semi-actieve WP-vering (SAT) en de nieuwe AMT transmissie als optie. Deze werkt samen met Bosch’s geavanceerde radarsysteem voor functies als adaptieve cruisecontrol en automatisch stoppen en starten.
Beide modellen krijgen waarschijnlijk het nieuwe 8,8 inch TFT touchscreen dat KTM op 10 oktober 2024 onthult. De 1390 Super Adventure modellen vertegenwoordigen een flinke technologische stap voorwaarts in de richting van autonoom rijden op motorfietsen.