De herstructurering van KTM blijkt nog complexer dan verwacht. Gedurende de kredietvergadering van afgelopen vrijdag zijn er verzoeken ingediend voor een totaal van ongeveer 2,18 miljard euro. Volgens de schuldeisersorganisaties AKV, Creditreform en KSV 1870 kan de totale schuld echter blijven toenemen, aangezien er voortdurend nieuwe verzoeken bij de rechtbank worden ingediend. Alleen de werknemers van KTM hebben bijvoorbeeld aanvullende kredieten ingediend ter waarde van 12,71 miljoen euro.
Productie stilgelegd en personeel verlaagd
Momenteel is de productie in de fabriek in Mattighofen stilgelegd en deze zal niet voor 17 maart worden hervat. De werknemers zijn in tijdelijke werkloosheid, waarbij de meeste in een betaalde vakantie zitten. Echter, wanneer de activiteiten weer opstarten, zullen er veel minder werknemers aan de slag zijn. Bij de opening van de insolventie op 29 november vorig jaar had KTM 2.477 werknemers, nu is dat aantal gedaald tot 1.991. Deze daling is te wijten aan twee ontslaggolven en de vrijwillige uittreding van sommige werknemers.
Organisatiewijziging bij KTM: Gottfried Neumeister neemt het roer over
De rol van investeerders
Om deze redenen hangt de toekomst van KTM af van de toetreding van een of meer investeerders, aangezien het zonder een overeenkomst niet mogelijk zal zijn om minstens 30% van de schuld aan de schuldeisers terug te betalen, zoals de Oostenrijkse wetgeving voorschrijft. Citibank, die door Pierer Mobility is ingeschakeld om investeerders te vinden, heeft al 23 potentiële geïnteresseerden geïdentificeerd. Bovendien heeft een Amerikaanse assetmanager met zetel in Londen een voorlopige aanbieding gedaan en zijn er gesprekken gestart. Mocht het herstructureringsplan mislukken, dan zou deze investeerder kunnen overwegen om de aandelen van het bedrijf direct te kopen.
Een dringend gebrek aan kapitaal
Zelfs als het lukt om de 30% te financieren, heeft KTM nog steeds dringend liquiditeit nodig om de operatie voort te zetten. Voor 25 februari 2025, wanneer de toekomst van het bedrijf tijdens de vergadering over het herstructureringsplan zal worden besloten, zijn er waarschijnlijk aanvullende fondsen nodig, vermoedelijk ter hoogte van tientallen miljoenen euro’s. Meer gedetailleerd lijkt het management aan drie mogelijke oplossingen te werken om de financiële behoefte te dekken: een overeenkomst met de banken van de distributietak, of de tussenkomst van een externe investeerder, zoals bijvoorbeeld het Indiase Bajaj.
Het ontslag van Stefan Pierer
In dit alles heeft Stefan Pierer, die gedeeltelijk verantwoordelijk wordt gehouden voor de crisis en beschuldigd wordt van wanbeheer, zijn ontslag ingediend. Hij zal de rol van CEO van Pierer Mobility AG en KTM AG overdragen aan Gottfried Neumeister, terwijl hij deze blijft ondersteunen als Co-CEO tijdens het herstructureringsproces en dus in de Raad van Bestuur blijft.
Triest voor KTM, wellicht iets te snel te groot gegroeid en niet verwacht dat de vraag zou afnemen!