De allroad-markt is sinds de immense populariteit van de BMW GS ongekend populair en belangrijk. Steeds meer sportieve rijders hebben hun superbike ingeruild voor zo’n grote motorfiets, waarop je heerlijk comfortabel zit maar toch ook serieus kunt knallen. Dat laatste lijkt nog steeds belangrijk te zijn, en in de meeste gevallen zelfs belangrijker dan allroad-capaciteiten. Zo is de Ducati Multistrada een kanon van jewelste en richten eigenlijk alle allroads zich vooral op het asfalt.
Bij BMW spelen ze daar slim op in door met de S1000F op de proppen te komen. Een kanon met allroad-silhouet, om het maar even simpel te stellen. In navolging van de Duitsers is KTM nu ook bezig met een zeer sportieve doorontwikkeling van de KTM 1190 Adventure, zo hebben wij uit zeer betrouwbare bron vernomen.
Volgens zeggen wordt de nieuwe Adventure een sportieve mix tussen een ‘gewone’ Adventure en de 1290 Supe Duke R; het naakte kanon. KTM zou nog afwachten hoeveel PK de S1000F gaat leveren, maar is niet van plan om de volle 180 pk uit de Superduke intact te laten. Op deze manier hoeven er nauwelijks wijzigingen aan het hoofdframe uitgevoerd te worden. Ook zullen rijwielgedeelte en geometrie nauwelijks veranderen.
Als wij even onze ogen sluiten zien we het totaalplaatje al: een vertrouwd Adventure-silhouet (wellicht iets kleiner), verkorte veerwegen, gietwielen, een laaggeplaatst uitlaatsysteem en natuurlijk een schreeuwende sportieve kleurstelling. Laat maar komen!