KTM heeft voor haar enduromotoren een volledig nieuw frame ontwikkeld. Ook krijgen ze WP closed-cartridgevering, een verbeterde opbouw en een krachtige led-koplamp.
De ruggengraat van de KTM Enduro 2024-serie is het nieuwe hydrogevormde, lasergesneden en door robots gelaste frame. De KTM EXC- en EXC-F-modellen zijn uitgerust met een volledig nieuwe WP XACT-vork met een gesloten cartridge van 48 mm en een nieuwe zuiger met middenklep, die de oliestroom in de cartridge optimaliseert. Aan de achterzijde beschikken de nieuwe modellen nog steeds over het beproefde Progressive Damping System (PDS), dat voor 2024 is bijgewerkt en geoptimaliseerd om samen te werken met het nieuw ontworpen frame. Dit systeem wordt gecombineerd met een nieuwe WP Xplor PDS-monoshock. De KTM Enduro 2024-serie is voorzien van een nieuwe bovenbouw, mede ontwikkeld dankzij de feedback van de rijders van het Red Bull KTM Factory Racing Team.
Test 2023 KTM 890 SMT: geslaagde sequel?
Het nieuw ontworpen voorspatbord is voorzien van lamellen om te voorkomen dat vuil en modder de rijder of de radiateurs raken, terwijl de nieuwe brandstoftanks van transparant polyethyleen (XPE) van 8,3 liter (voor viertaktmotoren) en 8,9 liter (voor tweetaktmotoren) het gemakkelijk maken om het brandstofpeil in de gaten te houden. Het elektronische beheer van de nieuwe motoren wordt verzorgd door de Offroad Control Unit, die ook de werking van de uitlaatkleppen bij tweetaktmotoren regelt en de twee verschillende optionele mappings, die via een op het stuur gemonteerd blok kunnen worden geselecteerd.
De tweetakten
Aan de motorzijde maakt de nieuwe Throttle Body Injection (TBI) technologie zijn debuut op de tweetaktmotoren met gescheiden brandstofinjectie en menging, waardoor het vermogen soepeler wordt geleverd en de carburatie niet meer hoeft te worden aangepast wanneer de hoogte of de weersomstandigheden veranderen. Deze technologie maakt, net als zijn voorganger TPI, een aanzienlijke besparing van mengselolie mogelijk, wat resulteert in lagere verontreinigende emissies. De KTM EXC 2024-tweetaktserie omvat de 150 EXC TBI, 250 EXC TBI en 300 EXC TBI.
De viertakten
Bij de KTM EXC-F 2024-viertaktserie is het zwaartepunt van de motor geoptimaliseerd door het blok twee graden naar achteren te draaien en het tandwiel 3 mm lager te plaatsen, voor een aanzienlijk betere handelbaarheid en wendbaarheid. Alle KTM EXC-F 2024-modellen kunnen worden uitgerust met de optionele Map Selector, waarmee niet alleen de vermogenskarakteristiek van de motor kan worden aangepast, maar ook de traction control en, voor het eerst op een enduromotor, de quickshifter. Met dit accessoire kun je zonder koppeling opschakelen van de tweede tot en met de zesde versnelling, zodat je tijdens het schakelen het gas wijd open kunt houden. De KTM EXC-F 2024-viertaktserie omvat de 250 EXC-F, 350 EXC-F, 450 EXC-F en 500 EXC-F.
De nieuwe KTM EXC en EXC-F 2024 zijn vanaf juni verkrijgbaar bij de KTM-dealers. Prijzen zijn nog niet bekend.