KTM maakt stappen op het gebied van motorhulpmiddelen en toont dat met een demonstratie van een dodehoekwaarschuwingssysteem en adaptieve cruisecontrole. Beide systemen zijn al gebruikelijk in de autowereld, nu lijkt het erop dat ze de weg naar motorfietsen ook hebben gevonden.
Tijdens een korte demonstratie in het ÖAMTC-techniekcentrum in Marchtrenk, Oostenrijk, trekt een KTM-testrijder met stalen zenuwen zijn rechterhand en voet terug van de bediening van een standard 1290 Super Adventure. Een prototype van de adaptieve cruise control is verantwoordelijk voor gas en remmen. Layer bleek dat het niet zo maar een testrijder was, maar Gerald Matschi zelf, vice-president van de R & D-divisie van KTM.
Het systeem werkt net als bij auto’s; je kiest een snelheid en een afstand die je achter een auto wilt aan rijden. Dan wordt een radarsensor op de motor ingeschakeld om het verkeer te controleren en de snelheid te beheren. En ja, de sensor zal de remmen gebruiken als hij dat nodig acht, hoewel KTM belooft dat dit alleen ‘een zachte toepassing van de voorrem’ zal inhouden als dat nodig is. Een automatische noodstop wordt gelukkig niet aan het systeem overgelaten. Je zult eens niet bij de les zijn, dan is zo’n plotselinge noodstop voldoende om je over het stuur te torpederen. Sterker nog, ook als slechts voorzichtig remmen vereist is en de berijder heeft niet beide handem op het stuur dan zou KTM kunnen overwegen toch ook de achterrem te gebruiken, om een diep induikende voorvork te voorkomen.
Zoals gezegd is het systeem een prototype, maar het is al wel in staat te werken met voertuigen ter grootte van motoren en groter. Maar er zijn letterlijk nog miljoenen testkilometers nodig in een testomgeving en later op de openbare weg voor het systeem klaar is om in productie te gaan.
De korte demonstratie wordt afgerond met een tweede prototype: een dodehoek waarschuwingssysteem, opnieuw bijna identiek aan de systemen die in auto’s worden gebruikt. Radars zoeken dicht rondom de motor naar obstakels. Als ze iets detecteren, verschijnen er kleine LED’s in de zijkant van de spiegels die je waarschuwen, samen met een waarschuwingsgeluid.
KTM zegt dat we rond deze voorzieningen op de markt kunnen verwachten, ongeveer tegelijkertijd introduceren ook BMW en Ducati dergelijke systemen en ook Continental en Bosch zijn met gelijksoortige systemen bezig.
Ter referentie: KTM-motoren uit de 1290-serie zijn al voorzien van geavanceerde systemen die vertragingen meten en toonaangevende hulpmiddelen zoals Cornering ABS, stabiliteitscontrole, motor slipregeling, meervoudige tractiecontrole, semi-actieve vering, hill climb control, koplampen die meesturen in de bocht, quickshifters etc. High-end motoren als de 1290 Super Adventure zijn eigenlijk superintelligente computers op wielen geworden.