KTM ziet de snelle toename in de markt voor middenklasse sportmotoren en brengt de RC 8C terug op de markt, zij het in zeer beperkte aantallen.
Zoals de naam al aangeeft, is de RC 8C gebouwd rond de vloeistofgekoelde LC8c-parallel-twin. Dit is dezelfde motor die voor het eerst werd geïntroduceerd in de 790 Duke en nu ook te vinden is in de 890 KTM-modellen en de 901 Husqvarna-serie.
KTM viert 1290 Super Duke met exclusieve Final Edition
In de RC 8C krijgt de koper de 889 cc-versie van het DOHC achtklepsblok, goed voor 133 pk dankzij vernieuwde interne onderdelen (KTM’s PR-afdeling vertelt ons niet wat die updates precies zijn). Deze motor ademt door een Akrapovič-uitlaat en een aangepaste luchtfilterkast. Dit geheel is samengevoegd in een chroom-molybdeen frame dat speciaal voor deze motor is ontworpen en niet afkomstig is van een ander model.
Het Ready-to-Race thema strekt zich uit tot de rest van de motor, die is ontworpen met hulp van Kramer Motorcycles. De RC 8C heeft een snel los te koppelen brandstoftank en carrosseriepanelen, noodzakelijk voor snelle reparaties langs het circuit. De vering is, zoals je zou verwachten, van WP, met een APEX PRO 7543 cartridgevork, afgestemd voor gebruik op het circuit, evenals een APEX PRO 7746 schokdemper met een afstandsbediening voor de voorspanning en instellingen voor hoge- en lagesnelheidscompressie en -terugvering die gemakkelijk kunnen worden afgesteld.
Pirelli race slicks zijn gemonteerd op Dymag racewielen. De remmen zijn van Brembo, met CORSA CORTA radiale hoofdremcilinders en Stylema remklauwen die 290 mm schijven grijpen. Brembo levert ook de achterremklauw, die is gekoppeld aan een 230 mm schijf.
Elektronica essentieel
Tegenwoordig zijn elektronica essentieel voor racewinnende prestaties, en de RC 8C wordt geleverd met de gebruikelijke gadget-suite, samen met een AIM MXS 1.2 RACE-dashboard en datalogger met ingebouwde GPS-functionaliteit. Deze technowizardry is gekoppeld aan een vijf-inch TFT-display met continue gegevensopname-capaciteit. Met behulp van deze apparatuur kunnen rijders AIM RaceStudio gebruiken om specifieke telemetrie te analyseren en hun rondetijden te verbeteren.
Al met al zegt KTM dat deze motor Moto2-niveau prestaties levert, met een drooggewicht van 140 kg, wat bijna een 1:1 vermogen-gewichtsverhouding betekent. De verkoopprijs is €42.400, maar met slechts 100 exemplaren wereldwijd zal KTM deze naar alle waarschijnlijkheid snel zijn uitverkocht. Pre-ordering start op 20 maart. Het PR-bericht eindigt met deze teaser:
‘De 2024 KTM RC 8C is exclusief online te bestellen via een speciale pre-order website, samen met de mogelijkheid om de ultieme overdrachtssessie te boeken in Portimão, Portugal. Dit omvat een gepersonaliseerde sessie om de motor in te stellen voor circuitgebruik, een privédiner, een ontmoeting met KTM-raceroyalty en als klap op de vuurpijl zal KTM iets superspeciaals onthullen als een wereldwijde exclusieve vooruitblik op wat er komt van het merk.’
Wat dat zou kunnen zijn? De KTM-superbike waarvan ons een paar jaar geleden werd verteld dat deze er niet zou komen?