Adaptieve cruise control met radarondersteuning is momenteel de trend. Ducati begon er mee met de nieuwe Multistrada. BMW en KTM volgden al snel met vernieuwde versies van respectievelijk de R1250RT en de 1290 Super Adventure S. Recente spionagebeelden van de Kawasaki Ninja H2 SX onthullen een Bosch-radarunit onder de koplamp.
Hoewel Kawasaki de eerste van zijn Japanse fabrikanten zou kunnen zijn die de nieuwe technologie omarmt, zagen we dit al aankomen in juli 2020. Super speurneus Ben Purvis van Bennetts Bike Social ontdekte Kawasaki’s plannen om het Bosch-systeem te integreren in de huidige H2 SX- en ZX-10R-. Specifiek voor de supercharged tourer leek de valse luchtinlaat aan stuurboordzijde de perfecte schuilplaats voor de radarunit.
Adaptive cruisecontrol
Maar, de laatste foto’s draaien het script om. Niet alleen is het Bosch-systeem verplaatst naar onder een verkleinde koplamp, ook lijkt de stroomlijn aangepast. Motorrad was er ook snel bij om de radar te identificeren die van achter de voorruit tevoorschijn komt. Als de dashcam bedoeld is om het radarsysteem te ondersteunen, zou Kawasaki de eerste zijn om hem te gebruiken. Hoewel, de kleine camera zou ook kunnen fungeren als een instrument waarmee Kawasaki volgafstanden meet voor een extra adaptive cruisecontrol op een toekomstig model.
Achter de facelift van de H2 SX, onthullen de beelden ook een full-color tft-display dat de vorige analoge/tft-unit vervangt. Daarnaast viel de Duitse publicatie de langer dan gemiddelde kentekenplaathouder aan de achterkant van de motorfiets op. Dat zou impliceren dat er een naar achteren gerichte radar is geïnstalleerd. Maar de Multistrada V4 maakt gebruik van het Bosch-systeem dat achter zit voor dodehoekdetectie. De spiegels van de Ninja bevatten geen knipperlichten die naar de bestuurder zijn gericht, dus misschien kiest Kawasaki toch niet voor die veiligheidsfunctie.
Komt Kawasaki met elektronische geschakelde transmissie?
Herfst 2021
Helaas zal Kawasaki de bijgewerkte Ninja H2 SX pas in de herfst van 2021 onthullen. Dat geeft ze genoeg tijd om functies toe te voegen of de positie van het radar-systeem aan te passen.