Honda’s Gold Wing heeft een uitgekiende voorwielophanging, en volgens nieuwe octrooi-informatie kan dat systeem ook op andere Honda’s worden gebruikt. Het systeem maakt gebruik van een dubbel-wishbone ontwerp in tegenstelling tot de meer traditionele telescopische vorken.
Het gebruik van een dubbele vering maakt het mogelijk om het wiel dichter bij de rest van de motor te plaatsen en het wiel op en neer te bewegen in plaats van in een hoek zoals bij de meeste andere veringssystemen. De nieuwe patentontwerpen laten een soortgelijke opstelling zien op sommige ontwerpen die niet de Gold Wing zijn. Eén daarvan lijkt op een CB1100. De andere lijkt een Super Cub te zijn.
Interessant is hoe dit ontwerp werkt met verschillende machines. De CB1100 heeft een blok dat vrij hoog in het frame zit, terwijl de Super Cub een horizontaal gemonteerd blok heeft. De dubbele-Wishbone vering zorgt voor een compactere geheel van deze motorfietsen en wat gewichtsbesparing. Daarbij ziet het er natuurlijk ook goed uit.
Niks bijzonders. Dit is in feite niks anders dan een Hossack vork. Mijn BMW K1200r heeft precies hetzelfde
Dit moet anders zijn. Anders was er geen octrooi gegeven. Zie dat de onderste wishbone anders is dat bij BMW. Er zullen vast wel meer verschillen zijn.