maandag 10 maart 2025

Komt Suzuki met een nieuwe retro?

Suzuki heeft al geruime tijd succes met modulaire bouw en de GSX-8S is daar een perfect voorbeeld van. Met zijn 776-cc lijn-tweecilinder zijn er inmiddels verschillende modellen ontstaan, waaronder de volbloed GSX-8R en de Adventure-reeks V-Strom 800. Dit flexibele platform biedt uitstekende mogelijkheden voor de ontwikkeling van een retro-model.

De huidige GSX-8S levert in de serieversie ongeveer 83 pk (61 kW), wat voldoende ruimte biedt om diverse doelgroepen aan te spreken. Het koppel ligt op 78 Nm. Met een gewicht van ongeveer 202 kg is de GSX-8S een wendbare motorfiets die veel rijders aanspreekt.

Suzuki GSX-R750 viert 40-jarig jubileum

Retro-design: klassiek of modern geïnterpreteerd?

Hoe het retro-model eruit zou kunnen zien, is nog onduidelijk. Suzuki zou zich kunnen laten inspireren door het klassieke ontwerp uit de jaren ’70, met een ronde lamp, lange zitting en rechte zithouding. Een modernere interpretatie in de stijl van de Suzuki Katana, met scherpere lijnen en een rechthoekige koplamp, is ook een mogelijkheid.

Een andere optie is een kuip in de stijl van de historische GSX-R750 uit de jaren ’80, vergelijkbaar met wat Yamaha doet met de XSR900 GP. Ongeveer 25 jaar geleden introduceerde Suzuki al een vergelijkbaar concept met de GS1200SS, een retro-motorfiets gebaseerd op de Inazuma 1200.

Vervanging voor de verouderde SV650?

Momenteel vervult de SV650 de retro-rol bij Suzuki, vooral met de halfverkleide SV650X, die door zijn leeftijd langzaam aan zijn grenzen komt. Hoewel de SV650 recentelijk voldeed aan de Euro-5-normen, staat een update naar de aangescherpte Euro-5+-regels, die begin 2025 ingaan, nog uit. Met het moderne parallel-twin-concept van de GSX-8-reeks zou Suzuki de SV650 in de toekomst kunnen vervangen.

Suzuki vertrouwt op bewezen strategie

Dat Suzuki inzet op succesvolle basismodellen en daaruit veelzijdige varianten ontwikkelt, blijkt ook uit de GSX-S1000, waaruit onder andere de sportieve GT-versies en het retro-model Katana zijn voortgekomen. Deze strategie zou nu ook voor het middenklasse model GSX-8S kunnen worden toegepast.

Het is momenteel afwachten of Suzuki daadwerkelijk een retro-model op basis van de GSX-8S zal introduceren. De geruchten lijken echter realistisch en logisch. Wanneer precies Suzuki het model zou kunnen presenteren, is nog onbekend.

Jan Kruithof
Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen