Op dit moment, afgezien van de Hayabusa, is de enige andere sportieve motor in het assortiment van Suzuki de GSX-8R, een ‘gemakkelijke’ tweecilinder van 776 cc, ontworpen om te concurreren met de Yamaha R7, Triumph Daytona 660 en Aprilia RS 660. De GSX-R-familie, de ultieme sportmodelnaam van Suzuki, heeft met de komst van de Euro 5-emissienormen in 2022 opgehouden te bestaan. Nu heeft president Toshihiro Suzuki verrassend aangekondigd dat de SBK-modellen weer in de line-up komen (hierboven een schets van Kardesign van hoe de nieuwe GSX-R eruit zou kunnen zien).
Een terugkeer naar de oorsprong?
‘We kunnen niet op de details ingaan, maar we denken dat het belangrijk is om supersportmotoren op de markt te brengen, aangepast aan de nieuwe voorschriften. We denken dat dit belangrijk is, omdat het deel uitmaakt van de erfenis van Suzuki.’ Het segment van de sportieve motoren is nu sterker dan ooit, met in 2025 de komst van een nieuwe driecilinder Yamaha R9, de V-twin KTM 990 RCR, een vernieuwde Ducati Panigale V2 en een nog krachtigere MV Agusta F3 RR. Daar komen ook de Honda CBR600RR bij, die in 2024 terugkeert naar Europa nadat deze in 2017 was opgeheven, en de Kawasaki ZX-6R!
Ja, maar niet naar de races…
Meneer Suzuki benadrukt wel dat de terugkeer van de SBK niet noodzakelijkerwijs een grote terugkeer naar de races betekent, aangezien de moedermaatschappij inmiddels niet meer officieel aanwezig is in de MotoGP-, Superbike- of Endurance-wereldkampioenschappen. Het Yoshimura SERT Motul-team, gevestigd in Frankrijk, heeft echter in 2024 opnieuw het kampioenschap gewonnen met een GSX-R1000R.
‘Voor ons is het belangrijkste om motoren aan motorrijders te leveren, met inachtneming van alle voorschriften. Natuurlijk zijn races belangrijk, maar onze prioriteit is het leveren van motoren met een optimale koolstofneutraliteit.’ In dit kader heeft de president bevestigd dat Suzuki blijft investeren in het Team Suzuki CN Challenge-project, waarbij ze dit jaar deelnamen aan de 8 Uren van Suzuka met een experimentele GSX-R1000R, aangedreven door 40% biologisch brandstof van Elf en biologisch motorolie van Motul.
Wanneer we de nieuwe GSX-R te zien krijgen? Toshihiro Suzuki gaf als antwoord: ‘Geniet van de komende EICMA.’