Er is een nieuw patent opgedoken waaruit blijkt dat Kawasaki begonnen is met de ontwikkeling van een elektronisch geschakelde transmissie. Die zou bestemd kunnen zijn voor een toermotor, maar het zou ook van nut kunnen zijn voor superbikes of zelfs cruisers. Semi-automatische versnellingsbakken staan op het punt om algemeen aanvaard te worden. Honda boekt sinds 2009 succes met zijn DCT dual-clutch transmissies en Yamaha had al in 2006 een YCC-S auto-shifting systeem op de FJR1300. Nu lijkt Kawasaki aan een eigen systeem te werken.
Met versnellingspedaal
Het systeem van Kawasaki lijkt erop gericht te zijn om de conventionele schakelervaring na te bootsen door het versnellingspedaal te behouden. Het maakt ook gebruik van een elektronische actuator en sensoren in plaats van een fysieke koppeling tussen je linkervoet en de schakeltrommel. Het nieuwe patent gebruikt de contouren van een Ninja 1000 SX om het idee te illustreren, maar dat betekent niet dat deze motor uiteindelijk van de technologie zal profiteren. Hoewel het patent pas in juli 2019 in Japan werd ingediend, is de motorfiets die voor de illustratie is gebruikt de Ninja 1000 SX van de eerste generatie. En die werd al in 2010 onthuld. Dus eigenlijk spreken we nog van een Z1000SX. Sindsdien is dit model twee keer bijgewerkt en gerestyled. De afbeelding van het patent is dus vrijwel zeker een placeholder om ervoor te zorgen dat het ontwerp niet meer geheimen prijsgeeft dan absoluut noodzakelijk.
Noord-Amerika wel, wij niet: 2022 Kawasaki KLR650
Modelneutraal systeem
Het patent richt zich in plaats daarvan op een compact en eenvoudig elektronisch schakelmechanisme dat de beweging van het versnellingspedaal vertaalt in een rotatie van de schakeltrommel. Dit betekent dat er niet langer een fysieke koppeling nodig is. Daardoor heeft de ontwerper straks meer vrijheid met de stroomlijn en kunnen de voetsteunen ook worden verplaatst zonder dat je je zorgen hoeft te maken over de manier waarop het versnellingspedaal wordt bediend. Of je nu zadels of highway pegs hebt, het ontwerp betekent dat je alleen een elektrische verbinding nodig hebt om het hendel met de transmissie te verbinden.
Met een actuator die de schakeltrommel van de anders zo conventionele transmissie laat draaien, is het gemakkelijk te zien hoe het systeem op een groot aantal motorfietsen kan worden gebruikt. Het verwisselen van het voetbediende versnellingspedaal voor op het stuur gemonteerde knoppen is de eenvoud zelve, en met een computer tussen de rijder en versnellingspedaal zou het gemakkelijk zijn om ervoor te zorgen dat een valse neutraalstand, te hoog toerental en verkeerd getimede schakelovergangen worden vermeden. Op sportmotoren zou het systeem hetzelfde werk kunnen doen als een quickshifter, maar mogelijkerwijs sneller schakelen dan je voet kan bewegen, door te koppelen met de elektronica van de motor om ervoor te zorgen dat het toerental perfect wordt afgestemd. Het systeem kan ook gemakkelijk worden gekoppeld aan een automatische koppeling voor een volledige of halfautomatische transmissie.
Radargestuurde cruisecontrol
Welk model het eerst met het systeem wordt uitgerust? Dat is moeilijk te zeggen, maar het is bekend dat Kawasaki bezig is met de ontwikkeling van een nieuw model dat is voorzien van het Bosch radargestuurde cruisecontrolsysteem. Dat systeem is al toegepast op de Ducati Multistrada V4 en de 2021 BMW R 1250 RT. Een toer- of adventure zou het meest voor de hand liggende model van dergelijke technologie zijn. Zo’n motor voor de lange afstanden zou ook het ideale startpunt kunnen zijn voor een elektronisch geschakelde versnellingsbak.