Het Britse CCM mag dan naam hebben gemaakt met het bouwen van offroads voor de motorsport, maar de laatste jaren heeft het bedrijf zijn aandacht ook gericht op het maken van een selectie zeer stijlvolle retro-stijl scramblers, flat trackers en caféracers voor op de weg. En nu lijkt het erop dat het bedrijf uit Bolton zich opmaakt om de twee periodes van zijn geschiedenis op de meest perfecte manier te combineren – met een Dakar-geïnspireerde motorfiets die is gebouwd op basis van de botten van de Spitfire-roadster.
Het kan allemaal bij CCM. Het nieuws over de pseudo-woestijnracer (die voor het eerst aan het publiek werd onthuld op het Adventure Bike Rider Festival, samen met een ander concept, de Beach Cruiser) komt niet lang na de lancering van de Maverick-scrambler. Nog recenter werden de nog uit te brengen Street Moto en Classic Tracker gespot tijdens de laatste tests voor ze in productie gaan.
Moto Guzzi Radicale 850, V85 TT omgebouwd tot sexy Scrambler
De ‘Retro Trailie’ is weliswaar nog in een vroeg stadium van ontwikkeling en CCM heeft gezegd dat het de respons op de motorfiets zal peilen voordat de productie wordt opgestart. Maar als we mogen afgaan op de eerste reacties van potentiële kopers, hoeven we hopelijk niet al te lang meer te wachten om deze motorfiets in het echt te zien.
Wat de details betreft, maakt de prototype-motor gebruik van CCM’s beproefde en geteste 600cc-vloeistofgekoelde eencilinder die een gezonde 56 pk en 43 Nm aan koppel levert, keurig gevat in het gebruikelijke, handgemaakte stalen buizenframe.
Zoals je zou hopen, is hij uitgerust met 21-inch voor en 19-inch achter lichtmetalen velgen die zijn voorzien van de juiste noppenbanden; hij heeft een hoog gemonteerd spatbord aan de voorkant; een grote Dakar-stijl tank; een combinatie van kuip en scherm aan de voorkant; nummerborden; en een retro enduro-stijl zadel.
De retro lijkt dezelfde gegolfde remschijven te krijgen als de Spitfire (waarschijnlijk vastgehouden door J.Juan0-remklauwen) aan de voorkant, hoewel hij is uitgerust met een paar LongTravel USD Öhlins-vorken in plaats van CCM’s favoriete Marzocchi-vorken en er is ook een set ouderwetse Öhlins dubbele schokdempers aan de achterkant.
Een van de beste dingen aan de motorfiets is het glorieuze Camel Trophy-lakwerk, dat de motorfiets helemaal afmaakt en ‘m een echt retro Dakar-racergevoel geeft. Er gaan ook geruchten dat CCM in plaats daarvan een Marlboro-kleurstelling overweegt, als eerbetoon aan Gaston Rahiers overwinning in 1985 met een BMW GS.