De Britse Motorrijdersfederatie (BMF0 heeft zich uitgesproken over de mogelijkheid dat alle nieuwe motorfietsen worden uitgerust met snelheidsbeperkende software. De federatie loopt vooruit op de invoering van nieuwe regels die vanaf deze maand wettelijk verplicht stellen dat nieuwe auto’s met deze technologie worden uitgerust.
De software, Intelligent Speed Assistance (ISA) genaamd, wordt nu al door sommige autofabrikanten (waaronder Ford, Mercedes en Renault) toegepast, maar zal vanaf juli standaard worden toegepast.
Video: New York ‘bulldozert’ 900 motorfietsen
Het ISA-systeem beperkt de snelheid van de auto tot de limiet die geldt op de weg waarop de auto zich bevindt. Dus, als je rijdt in de bebouwde kom rijdt (max. 50 km/u), dan wordt de snelheid automatisch beperkt tot 50 km/u. De BMF merkt wel op dat de bestuurder de software kan opheffen.
ISA maakt deel uit van de General Safety Regulation (GSR) die in oktober 2021 door de EU is aangenomen en omvat naast ISA nog een aantal andere zaken, zoals Automatic Emergency Braking.
Nog niet verplicht
Voorlopig zal ISA niet verplicht zijn voor motorfietsen. Natuurlijk staat het de fabrikanten vrij ISA te implementeren op hun nieuwste modellen, maar er is – nog – geen Europese wetgeving die voorschrijft dat motorfietsen met ISA moeten worden uitgerust. Maar het ziet er wel naar uit dat we het in de nabije toekomst op motoren zullen zien. Immers loopt de motorindustrie altijd een paar jaar achter op de auto-industrie. We beginnen net te wennen aan radars en cruisecontrole met radarondersteuning. Dus kunnen we de komende jaren nog genieten van de vrijheid van het gashendel.