Onlangs presenteerde BWM de gloednieuwe F850GS, gooide KTM een balletje op met het 790 Adventure Concept en vernieuwde Triumph de Tiger 800. Laten we het zo zeggen; er zit schot in de zaak in het middenklasse allroad-segment. En Honda lijkt nu ook uit te zijn op een deel van dat feestje.
Zo schijnt de projectleider van de CRF1000L Africa Twin aan de immer welingelichte heren van MCN verteld te hebben dat een compacte Africa Twin op de rol staat. Ondanks dat Honda hofleverancier is van de allroad-markt – met liefst acht (!) verschillende allroads in het gamma – ziet men potentie zich in de snel ontwikkelende middenklasse allroad-markt. Niet onlogisch ook, nu groot blijkbaar niet gauw meer groot genoeg is tegenwoordig.
Kijk naar Ducati. Zelfs een Multistrada 1200 is een schande en verdient in een 1260 Multistrada-schaduw geparkeerd te worden, maar ook BMW houdt zich ermee bezig, want de komst van een R1250GS laat ook al even op zich wachten, ondanks dat de eerste geluiden al klonken bij de introductie van de vloeistofgekoelde GS in 2013.
En nu?
Honda zal waarschijnlijk wel voor een andere naam gaan met de kleine Africa Twin. Zoals men dat al eerder deed, kan een allroad binnen Honda’s muren vele namen dragen. Zo groeide de originele Africa Twin spoedig van een 650 naar een 750 en werd de kleine V-twin-allroad de Transalp. De nog grotere twin werd de Varadero, en zo maar weer voort.
Qua krachtbron kan Japans grootste gaan voor een koekje uit de eigen trommel, want blokken te over, met als titelkandidaat het blok uit de NC750-serie. Een paralleltwin zoals de CRF1000L, eventueel met DCT – zoals de CRF1000L; er wordt een patroon zichtbaar. Daarmee maakt Honda het zichzelf overigens wel moeilijk, aangezien dat blok beduidend minder potent is dan die van de – al wat we aan 790 Adventure-referentiekader hebben nu – 790 Duke, dat van de F850GS en zeker ook de Tiger 800 is met zijn extra cilinder een maatje te groot.
Maar Honda zou Honda niet zijn als ze niet alsnog een uiterst capabele machine in de markt zouden zetten, waarbij bruikbaarheid de boventoon voert ten faveure van pure power. Noem een voorbeeld? De CRF1000L Africa Twin legt het op papier al gauw af, maar motoren worden op de weg – of ernaast – gereden. Niet op papier.
Foto: Honda