Er komt een wettelijk verbod op het terugdraaien van kilometerstanden. Ook wordt het aantal momenten uitgebreid waarop tellerstanden verplicht aan de RDW moeten worden doorgegeven. Dit maakt opsporing van tellerfraude eenvoudiger. Met dit wetsvoorstel van minister Schultz van Haegen, dat mede dankzij RAI Vereniging tot stand kwam, heeft de ministerraad vorige week ingestemd.
Het wetsvoorstel is opgesteld in nauw overleg met onder andere de Stichting Nationale Auto Pas (NAP), RAI Vereniging, BOVAG en de RDW. Naar verwachting treedt de wet in juli 2012 in werking. “Hiermee geeft het kabinet gevolg aan een langgekoesterde wens van RAI Vereniging”, zegt Wijnand de Geus, secretaris afdeling Auto’s. “RAI Vereniging maakt als sinds de oprichting deel uit van het NAP-bestuur. Er is jarenlang gewerkt aan dit wetsvoorstel dat samen met hen tot stand kwam.”
De Geus wijst erop dat tellerfraude alleen al consumenten naar schatting 150 miljoen euro per jaar kost. Daarbovenop komt de economische schade voor verzekeringsmaatschappijen en de overheid die enkele honderden miljoenen euro’s per jaar bedraagt. De registratieverplichting maakt het mogelijk om onregelmatigheden in de kilometerstanden beter en sneller te registreren.
Iemand die bijvoorbeeld van plan is een gebruikte auto te kopen kan straks bij de RDW informatie inwinnen over de betrouwbaarheid van de kilometerstand. Verder komt er een wettelijk verbod om met de kilometerstand te manipuleren. “Het wetsvoorstel maakt daarmee strafrechtelijke vervolging van fraudeurs eenvoudiger”, aldus De Geus.
Hoe en wat precies met motoren wordt later duidelijk. We houden jullie op de hoogte.