Piaggio heeft een nieuwe aanvraag voor de registratie van het merk RSV 1000 ingediend in de Verenigde Staten om de rechten op de naam van het oude model te verkrijgen.
Het is vijftien jaar geleden dat de superbike RSV1000 Mille V-twin werd vervangen door de RSV4, maar zoals onze collega’s van Cycle World melden, heeft Piaggio inderdaad een nieuwe aanvraag voor merkregistratie in de Verenigde Staten ingediend om de rechten op de naam van het oude model te verkrijgen. Dit betekent niet dat er een nieuwe V-twin aankomt, maar het feit dat er interesse is in dit soort sportmotoren staat vast. Ducati met de Panigale V2 en Yamaha met de R9 bewijzen dit.
Deze motoren behoren tot de groeiende klasse van sportmotoren die een andere balans bieden tussen kosten, prestaties en praktisch nut in vergelijking met de viercilinders van 1100 cc, die steeds hogere prijs- en prestatieniveaus bereiken en daardoor alleen toegankelijk zijn voor een snel krimpende groep potentiële klanten.
De nieuwe Aprilia RS 660: de Factory-versie met Öhlins-ophangingen
Aprilia heeft momenteel geen model dat de kloof in zijn gamma kan opvullen tussen de RS 660 en de RSV4, hoewel er goed naar gekeken kan worden dat er een motor is die een tussenmodel zou kunnen aandrijven. De 90-graden V2, eerder gezien op de Shiver en Dorsoduro in cilinderinhouden van 750 cc, 900 cc en 1200 cc, is inmiddels weer in productie in China, waar het wordt geproduceerd door de joint venture Zonsen-Piaggio.
De herboren Shiver 900 met een cilinderinhoud van 896 cc staat op het punt aangevuld of vervangen te worden door een versie van 996 cc. Zonsen zal dit model onder de naam Cyclone SR1000 op de markt brengen. Kortom, er lijken meer dan genoeg redenen te zijn om te geloven dat na de registratie van de naam er een motor in ‘vlees en bloed’ kan volgen.