woensdag 23 april 2025

Kawasaki’s waterstofverbrandingsmotor schrijft geschiedenis op Le Mans

In een wereld waar batterij-elektrische voertuigen steeds dominanter worden, slaat Kawasaki een opvallend andere weg in. De Kawasaki H2 HySE is geen elektrische motorfiets in vermomming, maar een verbrandingsmotor die draait op waterstof in plaats van benzine. Dit concept verschilt fundamenteel van zowel traditionele verbrandingsmotoren als waterstofbrandstofcellen. Waar een brandstofcel waterstof gebruikt om elektriciteit op te wekken voor een elektromotor, verbrandt de H2 HySE waterstof rechtstreeks in een aangepaste verbrandingsmotor.

Deze benadering biedt verschillende voordelen. De motor produceert nagenoeg geen CO2-uitstoot, alleen waterdamp en een kleine hoeveelheid stikstofoxiden (NOx). Hoewel de efficiëntie (20-30%) iets lager ligt dan die van brandstofcellen (40-60%) of traditionele verbrandingsmotoren (30-40%), maakt de relatieve eenvoud en potentieel lagere productiekosten dit tot een interessante optie voor een duurzame toekomst.

Kawasaki demonstreert publiek ’s werelds eerste waterstof-motorfiets

Een collectieve inspanning voor waterstoftechnologie

De H2 HySE is geen solo-project van Kawasaki, maar onderdeel van het bredere HySE (Hydrogen Small mobility & Engine technology) consortium. Deze samenwerking verenigt Japanse motorfiets- en autofabrikanten waaronder Kawasaki, Honda, Suzuki, Yamaha en Toyota. Het consortium heeft meerdere doelen: het ontwikkelen van blauwdrukken voor waterstofverbrandingstechnologieën, het pionieren met waterstofmotoren voor compacte voertuigen, het ontwikkelen van efficiënte waterstofbrandstofnetwerken, en bewijzen dat waterstofmotoren een levensvatbare optie zijn.

Van concept naar circuit

De ontwikkeling van de H2 HySE verloopt in hoog tempo. In maart 2023 startte Kawasaki officieel het project, wat het begin markeerde van hun serieuze verkenning van waterstofverbrandingstechnologie voor motorfietsen. In 2024 maakte de motorfiets zijn debuut tijdens de legendarische Suzuka 8 Hours endurance-race in Japan, waar demonstratieronden werden gereden met het prototype.

Het hoogtepunt tot nu toe vond plaats in april 2025 bij de Le Mans 24 Heures Motos, waar Matthias Höppner, Kawasaki Motor Europe’s ervaren test- en ontwikkelingsrijder, de allereerste ronde met een waterstofaangedreven motorfiets op het beroemde Bugatti-circuit voltooide. Ondanks lichte regen en een gladde baan was Höppner positief over de prestaties: ‘Ik bleef gefocust op het rijden met de motor, op de lijnen, op het circuit. Ik zag de toeschouwers op de tribunes niet eens. De handling van de motor was goed.’

Technologie onder de stroomlijn

Onder de opvallende kuipset van de H2 HySE schuilt een aangepaste versie van Kawasaki’s Ninja H2 supercharged 998 cc viercilinder motor. Hoewel Kawasaki nog geen exacte vermogenscijfers heeft vrijgegeven van de waterstofversie, levert de standaard Ninja H2 ongeveer 200 pk.

De technische uitdaging zit vooral in de opslag van waterstof. De H2 HySE is uitgerust met twee hogedruk tanks achterop, die waterstof bevatten onder een indrukwekkende druk van 400 bar. Dit systeem demonstreert zowel de ingenieuze oplossingen als de uitdagingen die komen kijken bij het veilig en efficiënt opslaan van waterstof op een motorfiets.

Meer dan een prototype

De Kawasaki H2 HySE is momenteel niet te koop en is puur een prototype en technologische demonstrator. Het is in wezen een rijdend R&D-project dat essentiële data verzamelt en technologieën test voor toekomstige ontwikkelingen. De machine dient als showcase voor waterstofverbrandingstechnologie, een platform voor het verzamelen van data over prestaties in de praktijk, en een testbank voor het ontwikkelen van cruciale componenten.

De toekomst van motorrijden herdefiniëren

De H2 HySE stelt een fundamentele vraag: kunnen duurzaamheid en het plezier van motorrijden samengaan? Terwijl elektrische motorfietsen stille efficiëntie bieden, durft de H2 HySE het gebrul en de trillingen te behouden die voor veel motorrijders de motorervaring definiëren. Dit suggereert dat de toekomst van emissievrije voertuigen niet per se een homogeen landschap van stille elektrische voertuigen hoeft te zijn, maar een divers ecosysteem van technologieën die inspelen op verschillende behoeften en verlangens.

De samenwerking binnen het HySE-consortium is op zichzelf al een krachtig symbool. Concurrenten verenigen zich om een uitdaging aan te gaan die individuele merken overstijgt, wat een oprechte toewijding aan een schonere toekomst signaleert. Of waterstofverbranding uiteindelijk zal triomferen over brandstofcellen of elektrische aandrijflijnen blijft onzeker, maar de H2 HySE bewijst dat er in het tijdperk van duurzaamheid nog steeds ruimte is voor innovatie en opwinding – en voor het karakteristieke geluid van een verbrandingsmotor.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen