Het afgelopen jaar mocht je als consument € 10.298 aftikken voor een Kawasaki Z800. De Z800E, de uitgeklede variant met minder vermogen, kostte € 9398. De Japanners hebben echter besloten om de Z800 voor € 9790 in de markt te zetten, en de Z800E gaat € 8990 kosten. Besparing? Respectievelijk € 508 en € 408.
Voor beide uitvoering blijft Kawasaki de ‘Performance Edition’ aanbieden. Dat is een accessoire-pakket met Akrapovic-demper (titanium óf carbon), een sportief ruitje, een tankpad en een zadelcover, al krijg je bij de Z800E een onderkuipje in plaats van zadelcover. Bij de ‘normale’ Z800 is dit onderkuipje namelijk standaard. Dit performance-pakket kost € 700, koop je de onderdelen los dan zou je € 1100 betalen.
Concurrentieschets
Het zal voor z’n meest directe concurrent, de Yamaha FZ8, even slikken zijn. Die is met € 10.299 behoorlijk aan de prijs, maar qua specificaties komen beide motoren behoorlijk overeen. Alleen de Suzuki GSR750 weet de Z800 enigszins te pareren, want met 50cc minder kost de GSR € 9499. Helemaal eerlijk is dit vergelijk niet, want Suzuki levert de GSR zonder ABS. Neem je een GSR mét ABS, zoals de FZ8 en Z800 standaard uitgerust zijn, dan kost de Suzuki € 9999. Trouwens, de MV Agusta Brutale mag ook in dit rijtje vermeld worden, ware het niet dat MV € 11.390 voor deze Brutale wil hebben. Een concurrent is het wel, maar prijstechnisch gezien niet.
Of de concurrenten hun prijzen nu ook verlagen? Wij wachten geduldig af. Wie weet zit er een heuze prijzenslag in het vat.