De ontwerpers kregen de vrije hand om het design van de Z800 te ontwerpen. De technici kregen ook alle vrijheid bij het ontwikkelen van de motor en het rijwielgedeelte. Dat wierp zijn vruchten af, want de Z800 heeft een agressief uiterlijk en een sterker hart gekregen.
De belangrijkste kernmerken van de nieuwe middenklasser volgens Kawasaki zijn o.a. de cilinderinhoud die van 748cc naar 806cc is verhoogd, een overvloedig koppel in lage toeren, een verfijndere vermogensafgifte en extra power in hoge toeren.
Daarnaast heeft de Kawa een slanker design gekregen en heeft de nieuwe voorkuip een belangrijke rol in de agressieve uitstraling. Het nieuw ontworpen instrumentenpaneel met multifunctioneel LCD-display en een toerenteller met oplichtende streepjes completeert het futuristische karakter van de Z800.
De Z800 is ook verkrijgbaar als ZR8000C/D, een versie met minder vermogen voor Europa. Deze motor heeft 70kW en kan worden teruggetuned naar 35kW voor het A2-rijbewijs.