Iedere keer weer slaagt Kawasaki erin om van de Z iets heel bijzonders te maken. En dat al een halve eeuw (!), zolang koesteren ze de Z al.
Het begon allemaal met de Z1 uit 1972. Dat was een killer van een motorfiets, waarmee Kawasaki definitief naam maakte als bouwer van brute motorfietsen. Vermogen gekoppeld aan stuureigenschappen, hoewel de frames in die dagen niet best waren. Je hield van de Z1 of je verafschuwde ’m. In die dagen was 82 pk onwerkelijk na decennia Europese en Amerikaanse tweecilindermotoren, die vaak niet verder kwamen dan 60 pk… De Z1 had een rake vormgeving. Vooral jongere motorrijders voelden zich erdoor aangesproken, terwijl al die ‘bread & butter’-modellen van Britse makelij tot burgermanmotorfietsen werden veroordeeld.
Rauwe sfeer
De Z’s van tegenwoordig zijn geen doetjes, wat de scherpe lijnen van de Sugomi-stijl nog eens extra vet onderstreept. De typische rauwe sfeer, die altijd rond Kawasaki hing, bestaat nog steeds. Wat dat is, is nauwelijks uit te leggen. Maar je voelt het des te sterker. Een Z is speciaal, heeft de aantrekkingskracht die een motorfiets bijzonder maakt. Het is een motorfiets voor rijders die graag de randen verkennen van wat nog net is toegestaan. Vroeger noemde je die kwajongens of scheurneuzen. Tegenwoordig noemen we ze sportieve rijders, motorrijders die wel de uitdaging zien in de bocht van een klaverblad of afrit.
Onweerstaanbaar
Voor meer gematigde motorrijders heeft de Z-familie ook een RS-lijn. Dat zijn de modellen die de allereerste Z1 nog het meest eer aan doen. De RS is een retro-motorfiets waarvan het uiterlijk het dichtst bij de geroemde Kawasaki uit 1972 staat. Het model heeft zachte vormen en een hoge aaibaarheidsfactor. Maar vergelijk een originele Z1 met zijn hedendaagse stamgenoot, dan zul je zien dat de RS zijn stamvader in alles overtreft. De RS – maar ook de Z900 – remt beter, stuurt beter, rijdt harder en heeft anderhalf keer zoveel vermogen (82 pk versus 125). Vijftig jaar motorgeschiedenis kun je gewoon niet verdoezelen. Vooral in hun speciale 50th Anniversary-livrei zijn de Z900 en de Z900RS onweerstaanbare motorfietsen. Maar in het moderne Sugomi-pak zijn ze natuurlijk ook geen straf om op te rijden. Maar zou je zelf niet eens op zo’n Kawasaki Z willen rijden?
Kawasaki Z Promo Tour
De Kawasaki Z Promo Tour is bedoeld voor een leuke, eerste kennismaking met een Z. Op www.kawasaki.nl kun je lezen wanneer de Z Promo Tour waar is én je kunt er een rit reserveren bij je dichtstbijzijnde dealer. De Kawasaki Z Promo Tour is afgelopen weekend gestart in Almere en eindigt op 3 juli bij Arie Molenaar Motors in IJsselstein.