De Kawasaki Versys 650 krijgt komend jaar een grotere broer in de vorm van een 1000. Of beter gezegd 1043. Want zoveel cc’s zitten er in de nieuwe vier-in-lijn, afkomstig van de Z1000, die volgens Kawa sterk in het hele toerenbereik moet zijn. Een lange veerweg voor en achter moet ervoor zorgen dat de Versys 1000 zich onder alle omstandigheden staande weet te houden. Daaraan draagt ook de zitpositie bij, die volgens de Japanners zich laat omschrijven als recht en comfortabel… Tel daarbij een goede windbescherming op en het lijkt, in ieder geval in de persmap, dat Kawa echt goed bezig geweest is.
De 650 staat vooral bekend vanwege zijn lichtvoetigheid. Dankzij het lichtgewicht aluminium twin-tube frame gaat daar bij de 1000 (als het goed is) niets van verloren en dat zou een groot pluspunt zijn. ABS en KTRC (Kawasaki Traction Control) worden standaard in de fabriek gemonteerd. Mocht de overstap van een 650 naar een 1000 iets te veel van het goede zijn, kun je de motor altijd downtunen via een drievoudig instelbare power mode-selectie. Speciaal voor reislustige mensen is er goed nieuw, het achterframe is extra robuust voor zware ladingen.